Студопедия  
Главная страница | Контакты | Случайная страница

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатика
ИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханика
ОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторика
СоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансы
ХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника

Роль і значення освіти для розвитку особистості та суспільства

Читайте также:
  1. CIVICS – міжнародне дослідження громадянської освіти
  2. Cучасні моделі розвитку підприємства: їх суть та характеристика
  3. IX. Зарахування вступників на основі повної загальної середньої освіти, які досягли визначних успіхів у вивченні профільних предметів
  4. Quot;Поняття особистості визначає людського індивіда як члена суспільства, узагальнює інтегровані в ньому соціально значимі риси" (І. С.Кон).
  5. Автоматизація процесу призначення IP-адрес вузлам мережі - протокол DHCP
  6. Адаптація, аккультурація і пристосування. Значення міжкультурної адаптації
  7. Активність - фундаментальна якість особистості.
  8. Активність особистості. Потреби як витоки активності
  9. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
  10. Альтернативні періодизації психічного розвитку людини

Як відомо, світове співтовариство рівень розвитку країн і народів оцінює за різними показниками. Однак найважливі­шим вважається показник розвитку освіти. Так, ООН для оці­нювання рівня розвитку конкретної держави використовує три основні критерії: середню тривалість життя населення, рівень освіченості нації і рівень життя людей. В останні роки сформувалася окрема спеціальна дисципліна — філософія освіти. Вона розглядає і визначає, в який спосіб відбу­вається розумовий і моральний розвиток людини в культурному середовищі, як може і як має сприяти цьому процесу власне сис­тема освіти. Філософія освіти фактично розглядає сутність і природу всіх явищ в освітньому процесі, зокрема, що таке власне осві­та (онтологія освіти); як функціонує освіта (логіка освіти); якою буває і має бути поведінка учасників освітнього процесу (етика освіти); якими бувають і мають бути методи сприяння освітньому процесу (методологія освіти). Крім того, комплекс ідей, що становлять основу будь-якого цілісного підходу до по­становки справи освіти, також можна розглядати окремо (ідео­логія освіти). Неможливо вдало вибрати професію, рід занять, стати по-справжньому щасливим, якщо глибоко не пізнати самого себе. Відомий український філософ, поет, людинознавець Гри­горій Сковорода вважав, що всі нещастя людини — саме через неправильне, недостатнє пізнання своїх здібностей, самого себе. Він також уважав, що побудувати справді гуманне сус­пільство можна лише на основі освіти і самопізнання. Знання потрібні кожній людині насамперед для того, щоб орієнтуватися в навколишньому світі і пояснити все, що з нею і навколо неї відбувається, щоб відповідно спланувати своє жит­тя, задовольнити матеріальні й духовні потреби. Врешті, знан­ня потрібні для того, щоб змінювати на краще навколишню дійсність. Ще з найдавніших часів знання були дієвим засобом управ­ління людьми, соціальними процесами, суспільством загалом. Для успішного управління поведінкою своїх одноплеменників, знання використовували вожді, шамани, знахарі, чаклуни. Не дивно, скажімо, що в Стародавньому Єгипті, інших давніх су­спільствах державний апарат тісно зростався з апаратом жер­ців, і неможливо було встановити, чия влада більша — касти жерців чи фараона. Основною зброєю жерців були знання, по­інформованість, доступ до соціально-управлінської інформації. Жерці також добре знали і вміли впливати у своїх інтересах на психіку людей. Закономірно, що в Єгипті, країнах Близького Сходу лише каста жерців мала монопольне право і можливість читати священні книги. Дані в них зазвичай були зашифрова­ні мовою, яку знали лише посвячені в касту жерців. Нині таку саму роль, яку виконувала каста жерців у давніх суспільствах, відіграють різні організації, групи експертів, фахівців з різних галузей науки і знань.

Фактично кожна людина народжується з певними задатками і потенційними можливостями для розвитку. Усе подальше — то розвиток і вдосконалення природних задатків і здібностей в результаті відповідного продуктивного навчання. При цьому людина не просто набуває знань, соціального, життєвого досві­ду, а й засвоює певні соціальні ролі, використовуючи їх на влас­ний розсуд. Людину завжди вважали і вважають освіченою не лише тоді, коли вона багато знає. Ще понад 2 тис. років тому Геракліт Ефеський наголошував: "Багатознання розуму не вчить". Освіченою називають і визнають людину, яка володіє ідеями, принципами і методами, що визначають загальний підхід до розгляду найрізноманітніших явищ і чинників навколишньої дійсності, має високі здібності, вміє практично реалізувати свої знання. Відтак, роль і значення освіти усвідомлюється найперше як обов'язковий чинник прогресивного розвитку як окремої лю­дини, так і людства взагалі. Так, у "Програмі дій", прийнятій на Міжнародній конференції з проблем народонаселення і роз­витку в Каїрі (Єгипет, 1994), зазначається: "Освіта — ключо­вий чинник стабільного розвитку. Водночас вона є складовою створення добробуту, завдяки його зв'язкам з економічними і соціальними чинниками. Освіта — це також інструмент, який дає особистості, що намагається набути освіти, можливість до­ступу до знань, які допомагають орієнтуватися в сучасному складному світі". Загалом мета освіти має зовнішню і внутрішню спрямова­ність. Зовнішня мета освіти як державного соціального інсти­туту полягає у життєзабезпеченні суспільства на конкретному історичному етапі його функціонування, розвитку спеціаліста­ми і фахівцями, спроможними забезпечити всебічний прогрес такого суспільства. Щодо внутрішньої спрямованості мети осві­ти, то вона безпосередньо пов'язана з особистісним людським фактором, тобто освіта є підґрунтям, засобом формування осо­бистості, її громадянської позиції. Отже, зовнішня і внутрішня спрямованість мети освіти тісно взаємодіють і переплітаються. У контексті реальних процесів розвитку і прогресивного по­ступу людства можна визначити основні домінанти навчання, навчальної праці людини. Насамперед знання потрібні людині для того, щоб якомога краще зрозуміти все, що відбувається у світі, навколо неї і з нею безпосередньо. Інакше кажучи, знання — це своєрідний факел, поводир людини у житті. Знання потрібні людині для набуття певного фаху, завдяки якому вона зможе забезпечити себе, своїх близьких, а також докласти зусиль до найкращих перетворень в інтересах усього суспільства. Людина вчиться, оволодіває знаннями, набуває професії ще й для того, щоб навчитися жити в суспільстві, поруч з інши­ми людьми, адже її діяльність мало коли є виключно індиві­дуалізованою. Оскільки видів людської діяльності багато, то перехід від одного виду до іншого — вельми поширене явище, яке потребує водночас мобільності і вміння людини співпрацю­вати з іншими, колективно. Крім того, знання потрібні людині просто для того, щоб жити у первісному, філософському розумінні цього поняття. Щоб навчитися пізнавати, діяти і жити, потрібно вміти вчи­тися, впорядковувати свої знання і відповідно примножувати їх. Як стверджує відомий російський фахівець у сфері освіти і педагогіки В. Андреєв, існує своєрідна закономірність твор­чого саморозвитку особи. Вона виявляється тоді, коли освіта переходить у самоосвіту, виховання — у самовиховання, роз­виток — у творчий саморозвиток, коли людина активно оволо­діває усіма надбаннями знань і культури загалом. Людство акумулює знання упродовж тисячоліть і в різний спосіб передає їх (хоча далеко не всі) наступним, прийдешнім поколінням, забезпечуючи в такий спосіб спадкоємність інфор­мації, знань. І це є рушієм, основою людського прогресу. Слід зауважити, що під впливом загальної комп'ютеризації понят­тя "знання" та "інформація" часто ототожнюються. Не вдаю­чись до глибокого аналізу відмінностей між ними, нагадаємо, що знання — це засвоєна, усвідомлена інформація, досвід, тобто вища форма відображення дійсності. Ще давні філософи говори­ли, що "всезнайство не є вченість", маючи на увазі, що знання без уміння їх використовувати мертві, мало кому потрібні.

Знання — це завжди інформація, проте не всяка інформа­ція — знання. Процес пізнання, навчання є не чим іншим, як перетворенням інформації у знання. Науковці, виокремлюючи два основні його рівні — почуттєвий і раціональний, зауважу­ють, що вони обидва взаємодіють, але не рівнозначно стосовно кожної конкретної людини. Прихильники почуттєвого рівня (наприклад, Т. Гоббс) стверджують, що інтелект немає нічого того, що має почуттє­ве сприйняття. Раціоналісти (Р. Декарт, Г. Лейбніц, Б. Спіноза, Г. Гегель, Е. Кант та ін.) вказували, що вирішальна роль у пізнанні на­лежить саме раціональному. Про почуттєве і раціональне у пізнанні написано і мовлено багато, однак треба визнати, що справжнього пізнання не існує без поєднання почуттєвого і раціонального, оскільки ознайом­лення людини з чимось новим, незвіданим зазвичай почина­ється завдяки органам чуття, нервової системи, мозку, а вже потім вона усвідомлює достеменну сутність понять і явищ. Освіта неможлива без знання і розуміння. Це тотожні поняття. Знати — означає пам'ятати, бо знання — це не що інше, як певна сума ідей, фактів, у життєвості, істинності й об'єктивності яких людина впевнена і які за потреби вона може відтворити. Розуміння — це неможливість бачити об'єкт у його ціліс­ності, взаємозв'язках з іншими об'єктами. Коли йдеться про розуміння будь-чого, то мають на увазі, що людина усвідоми­ла сутність, значення відповідного об'єкта. Розрізняють такі види розуміння:

• ідентифікацію (несвідоме ототожнення себе з іншими су­б'єктами, групою тощо);

• проекцію (перенесення відчуттів, мотивів, особливостей особи, її світосприймання на інші об'єкти);

• соціальну перцепцію (сприйняття і розуміння інших осо­бистостей і груп);

• каузальну атрибуцію (приписування самому собі тих чи тих причин і мотивів поведінки, які притаманні іншим людям).

Кожна наука має фундаментальні і так звані прикладні по­няття й закони. Фундаментальні треба не просто вивчити і за­пам'ятати, їх потрібно глибоко відчути, засвоїти, запровадити в мову свого мислення. Без цього важко, а часто й неможливо опанувати прикладні, або допоміжні поняття і закони, які де­талізують, поглиблюють фундаментальні. В умовах сьогодення освіта має якнайтісніше пов'язуватися з конкретною практичною діяльністю людини. Навчати усіх од­ному й тому самому, мати людей з вищою освітою, які не мо­жуть прислужитися певній справі, — даремна, марна справа. Роль і значення освіти визначаються за такими функціями:

1. Загальне і професійне навчання молоді. Підготовка спе­ціалістів — один із найдієвіших механізмів розвитку ви­робничих сил суспільства.

2. Відтворення і розвиток соціальної структури суспіль­ства. Завдяки освіті, на думку П. Сорокіна, люди пере­ходять з однієї соціальної спільноти в іншу, тобто освіта стимулює соціальну рухомість людей.

3. Соціалізація особистості, розвиток духовних засад су­спільства, відтворення і розвиток культурних ціннос­тей. Культура суспільства передається від однієї людини до іншої, від одного покоління до іншого. Існують різні системи, моделі освіти, освітні технології. Найдавніша і найпоширеніша система освіти — традиційна. Це звичайна предметно-класно-урочна система. Навчання за та­кою системою зорганізоване і відбувається за предметами, у формі уроків, у спеціально відведених приміщеннях — класах. Центральною фігурою навчання є вчитель, викладач. Основним її недоліком вважається те, що школа пристосовує до себе дітей, тоді як потрібно навпаки — школу пристосовувати до дітей. Інші системи освіти найчастіше називають альтернативни­ми. Це так звані вільні, прогресивні, нові школи, з дистанцій­ним, кореспондентським навчанням, у процесі якого тому, хто навчається, надається певна самостійність. До таких освітніх систем належить, зокрема, система італійського педіатра і пси­хіатра М. Монтессорі. У школах, які працюють за її методи­кою, реалізується (від імені дитини) гасло "Допоможи мені зробити це самому". Класи у таких школах обладнані під своє­рідні майстерні, що дає дитині змогу пізнавати світ у процесі різносторонньої діяльності і творчості.

На сучасному етапі багато суперечок точиться навколо проб­леми взаємозв'язку освіти й духовності, гуманізму і практици­зму тощо. Як зауважує відомий український політолог О. Бабкіна: "Сьогодні можна говорити про необхідність нової світової парадигми — гуманістичної, що передбачає зміну спо­глядальної настанови у навчанні на діяльнішу, творчу, таку, що поєднує в собі інтереси як суспільного виробництва, так і особистості". Звичайно, для цього потрібно максимально інди­відуалізувати навчання, побудувати його на основі новітніх освітніх насамперед інформаційних технологій, чітко визна­чивши критерії освіти й освіченості. Велике значення має усвідомлення освіти як цілісної со­ціальної системи. Без цього абсолютно неможливо зрозуміти її сутність, роль, призначення. Освіта — це специфічний вид практичної і пізнавальної ді­яльності людини, що потребує певних зусиль, у тому числі й суто фізичних. У цьому плані освіта має розглядатися з погля­ду гносеологічного (теоретико-пізнавального). Сама собою осві­та виникає тоді, коли виникає суспільство з такими його ос­новними ознаками як мислення, праця, мова, мовне мислення. У цьому разі освіта є складовою людської діяльності. Освіта є також системою певних, тісно взаємопов'язаних між собою установ і організацій. Від школи до академій та ін­ших навчальних закладів ці установи виконують (лише на різ­них рівнях і за різним ступенем складнощів) функції навчан­ня, освіти, виховання, формування особистості, її всебічного розвитку. Отримавши фундаментальну освіту, людина стає особистіс­тю, тобто розглядається вже як суспільна соціальна істота, що характеризується включеністю у безліч сфер життєдіяльності та наявністю значних соціальних контактів і зв'язків.




Дата добавления: 2015-04-12; просмотров: 83 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | <== 9 ==> | 10 | 11 |


lektsii.net - Лекции.Нет - 2014-2024 год. (0.006 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав