Читайте также:
|
|
Найважливішим завданням будь-якого закладу освіти, як і усієї системи освіти загалом, є не просто навчання, професійна підготовка особистості, а формування всебічно розвиненої, творчої, діяльної особистості, здібної до постійного самовдосконалення, саморозвитку й самореалізації. Така особистість формується в процесі навчання і виховання. Якщо мати на увазі подвійний процес соціалізації особистості — освіту і виховання, — то найбільше значення завжди мала і має саме освіта. Щоб виховувати, спочатку потрібно знати, як це робиться і що треба робити. Як продукт духовного розвитку людських спільнот, знання є основою виховного процесу. Проте не слід недооцінювати і роль виховання. Інша справа, що в радянський період нашої вітчизняної історії саме виховання гіперпродукувалося, піднімалося і ставилося вище освіти, а то й зовсім протистояло їй. Те, що освіта — найперша і найнеобхідніша умова соціалізації особистості — безперечно. Та із закінченням юності, набуттям освіти процес соціалізації не завершується. Подальше професійне, трудове життя людини у той чи той спосіб залишається пов'язаним з освітою, підвищенням кваліфікації. У дорослішому віці, зауважує Г. Андреєва "особистість не лише засвоює соціальний досвід, а й відтворює його" [1, 345]. Процес освоєння особистістю соціальної дійсності, входження в нього, збагачення не лише себе самого, а й наявного суспільного досвіду, називають процесом соціалізації людини. Чим інтенсивнішим і багатограннішим є цей процес, тим розвиненішою і досконалішою є людина, суспільство.
Не слід плутати чи ототожнювати поняття "виховання" і "соціалізація". Виховання передбачає головним чином вплив на молоду людину, особистість інших людей — батьків, учителів, вихователів, навколишнього середовища, соціальних інститутів освіти, культури тощо. У свою чергу, соціалізація — це процес вибіркового засвоєння певних цінностей, ідентифікації особистості з ними, напрацювання соціальної мети життя, діяльності, вчинків. Звідси зрозуміло, що виховання — це не хаотичний, а цілеспрямований процес, в основі якого формування особистості з відповідними моральними, етичними характеристиками, ознаками, якостями. Тобто особливість виховання як цілісного, спрямованого, адресного процесу полягає в тому, що воно завжди здійснюється на основі певної системи ідеалів. У найширшому розумінні виховання — це процес постійного розвитку здібностей людини як індивіда і члена суспільства одночасно. Однак існує багато і надто загальних визначень поняття "виховання", коли під ним розуміють процес, що триває усе життя і сприяє постійному розвитку здібностей людини і як особистості, і як члена суспільства. Основна мета виховання — створення умов для повного розвитку і самореалізації автономної і водночас включеної у соціальну систему, спільноту, відповідальної і обов'язкової у своїх діях і вчинках особистості. Процес виховання забезпечується внаслідок взаємодії трьох основних складових (напрямів):
• формального (школа, інші заклади освіти);
• неформального (сім'я, групи однолітків, різноманітні засоби інформації);
• позаформального (молодіжні об'єднання і організації, рухи, молодіжні клуби, центри та ін.).
Розглянемо особливості цих складових. Формальне або академічне виховання — це певним чином структурована, ієрархічно вибудувана в часі виховна система, основними складовими якої є школа та інші формальні навчальні заклади. Вирішальне значення тут відіграє школа, оскільки саме в ній дитина, підліток, молодий громадянин набуває основи ціннісних, духовних орієнтацій, формує свої інтереси та потреби. Школа, з одного боку, розглядається соціологами і педагогами як єдино сутнісна частина виховання взагалі, а з другого, саме вона завжди підвладна істотними змінам, деформаціям. Багато вчених, зокрема Російської Федерації і України, небезпідставно вказують на ту обставину, що школа надто помітно піддається змінам, що мають місце у суспільно-політичному житті суспільства. Система освіти, особливо у нестабільних суспільствах, також піддається політизації, інтересам домінуючих політичних сил. Неформальне виховання — складний і динамічний процес, під час якого людина як індивід упродовж усього свого життя набуває нових навичок поведінки, цілісності і знань. Джерелом такого виховання є повсякденне життя — спілкування з іншими людьми, у сім'ї, з однолітками, оточенням. Слід зауважити, що неформальне виховання здійснюється не лише у молодому віці, а й у більш дорослому. Природно, що неформальне виховання постійно змінюється за своєю сутністю, характером, особливостями, оскільки змінними є умови й особливості життя. Останніми роками у більшості суспільств, за визначенням учених, істотно зменшився вплив на молоду людину сім'ї, батьків, при цьому зросла її автономність і самостійність. Позаформальне виховання — це організована виховна діяльність поза межами встановленої формальної системи (школи, вищого навчального закладу та ін.), що спрямована на обслуговування об'єкта виховання. Кожен з указаних типів виховання доповнює інші, але для досягнення необхідних результатів потрібні всі. Зарубіжні й вітчизняні філософи, педагоги, вихователі, спеціалісти в галузі соціальної особистості по-різному трактують основи виховання, тобто те, що має засвоїти і чому навчитися молода людина, перш ніж досягти зрілості. Найбільш цікавим і точним є виокремлення наступних чотирьох основ виховання.
Учись знати, тобто свідомо накопичувати знання, поєднуючи при цьому широку загальну культуру з можливостями поглибленої роботи в обмеженому колі дисциплін. Високоосвічена людина має не просто багато знати, вони повинна розбиратися у досить вузькому напрямі, або відомому окремому явищі, предметі. Вчитися треба так, щоб вміло користуватися можливостями, які надає виховання впродовж усього життя. Учись працювати. Важливо не лише отримати певну суму знань, професійні навички, а й навчитися практично діяти як самостійно, так і спільно з іншими людьми, в групі, колективі. Учись жити разом. Вихована людина — це та, яка вміє і спроможна узгодити своє життя з життям інших людей. Вона відчуває і усвідомлює, що живе в умовах взаємозалежності людей, коли можливі й певні неузгодженості, проблеми, а то і конфлікти, які потрібно вміти врегульовувати, розв'язувати, а також уміє поважати думки, погляди інших людей, прагне порозуміння, справедливості, миру і злагоди. Учись бути особистістю. Мабуть, це найскладніша наука, оскільки вона пов'язана із вдосконаленням власного характеру, спроможністю і вмінням діяти автономно, виявляючи самостійність суджень і високу особисту відповідальність за свої дії і вчинки. Виховний вплив на молоду людину мають рідні, друзі, однолітки, засоби інформації тощо. Не менш важливе значення при цьому відіграє приклад попередників свого та інших народів, учителі й вихователі, які допомагають оволодівати знаннями, обраною професією. Освіта, наука, культура, що відображають національну самосвідомість українського народу, ґрунтуються на глибокій і об'ємній філософській спадщині багатьох видатних співвітчизників, велетів знань, духу і звитяги, таких як: митрополит Ілларіон, Ярослав Мудрий, Юрій Дрогобич, Іван Вишенський, Петро Могила, Григорій Сковорода, Феофан Прокопович, Микола Костомаров, Панфіл Юркевич, Іван Франко, Тарас Шевченко, Михайло Грушевський. Життя, професійна та громадська діяльність цих великих громадян України завжди і для всіх наступних поколінь будуть невмирущими прикладами для наслідування, формування нових і нових поколінь української нації, нашої власної національної еліти. Адже саме у такій тісній взаємодії поколінь і можливий суспільний розвиток і прогрес. І в школі, і у вищому навчальному закладі завжди найпоцінованішим є викладач-особистість, тобто спеціаліст, який не просто досконало знає свій предмет, а впливає на виховання власним прикладом, силою авторитету. Це вчитель-громадянин, патріот, якому притаманні високе почуття обов'язку, порядність, здатність до співчуття, людинолюбства. Перш ніж полюбити той чи той предмет, учень, здебільшого, спочатку переймається глибокою повагою до свого вчителя, як особистості, як прикладу для наслідування. Можна не поділяти погляди, утвердження свого учня, та не можна не поважати його як особистість, надаючи можливість сповідувати і висловлювати свої погляди, думки, позицію. Хороший вчитель, викладач однаковою мірою має бути й хорошим вихователем. В противному разі він забезпечуватиме лише односторонній процес передавання знань. Результати, отримані свого часу Українським інститутом соціальних досліджень, підтверджують гіпотезу про те, що освітній рівень молоді істотно впливає на сутність і рівень її культурних інтересів. Так, на запитання "Яке значення в житті людини має, на ваш погляд, читання літератури?", кожний з тих, хто відповів "дуже велике" і " велике", постійно збільшується залежно від зростання освітнього рівня молодих респондентів (від 65 % юнаків і дівчат із незакінченою середньою освітою до 78 % із вищою). Така сама залежність простежується у розподілі відповідей на запитання щодо важливості відвідування театрів, концертів, виставок (відповідно 43 і 56 %). Природно, що має місце і протилежна залежність між освітою і визнанням важливості менш інтелектуальних виявів культурної діяльності. Наприклад, відвідування танців назвали важливим для себе 67 % молодих респондентів із незакінченою середньою освітою і лише 44 % — із вищою. Загалом молодь, яка має вищу освіту, вдвічі активніше відвідує заклади культури, ніж ті, хто має, скажімо, середню спеціальну (відповідно 16 і 9 %) [13].
Вищим ступенем розвитку особистості є самовиховання, самовдосконалення. Якщо виховання, з погляду соціології молоді, є своєрідною, особливою формою соціалізації особистості і постає як усвідомлена функція, завдяки якій молодий громадянин цілеспрямовано входить у світ суспільних відносин, то самовдосконалення — процес вольової діяльності самої людини. Завдяки самовихованню і самовдосконаленню людина не просто стає розвиненішою, досконалішою, а все більше знімає із себе усілякі обмеження, які створює для неї існуючий рівень суспільного розвитку, мораль цього соціуму. Будь-яка людина (особистість) має певний рівень освіти, який можна також назвати освіченістю, що не є об'ємом її знань. Це відповідним чином відпрацьовані, осмислені знання (інформація), введені особистістю у її внутрішній світ і які дають можливість їй вільно існувати у світі духовної культури, розуміти прекрасне в мистецтві, літературі, будь-якій галузі знань, якими особистість оволоділа і в якій вона об'єктивно продовжує вдосконалюватися. Набуття освіти, професії далеко не однаковою мірою виявляє себе у різних сферах життя людини, особливо молоді. Як справедливо зазначає І. Кон: "Юнак може бути достатньо дорослим у сфері трудової діяльності, залишаючись при цьому на підлітковому рівні у сфері відносин з дівчатами або у сфері культурних запитів, і навпаки. Відповідно і підхід до нього у різних сферах життя має бути диференційованим" [17, 43]. Соціологія освіти акцентує увагу на тій принциповій обставині, що з підвищенням рівня наукового знання, яким оволодіває людина, зростає потреба у набутті нею певних практичних навичок у його використанні. Свого часу так звана радянська система освіти майже не поступалася зарубіжній в обсязі інформації, знань, якими оволодівали молоді люди, проте вона істотно відставала в тому, щоб навчити людину якомога продуктивнішому їх застосуванню у предметно-практичній, професійній діяльності. І це за умови, що ефективність соціалізації молоді безпосередньо залежить від того, наскільки тісно пов'язані потреби суспільства, система освіти і професійної підготовки молоді і її життєві плани. Тобто система освіти молоді є своєрідним об'єднувальним "ланцюжком" між потребами суспільства і життєвими планами молоді. Отже, навчання, оволодіння знаннями не самоціль. Фактично завжди воно передбачає набуття певних трудових навичок, професії. При цьому проблем, пов'язаних із набуттям молоддю професій, завжди було більше ніж достатньо, а в умовах суспільно-політичних, економічних трансформацій, переходу окремих країн до ринку такі проблеми значно загострюються, оскільки відсутність професії або недостатній рівень кваліфікації тих, хто працює, завжди спричиняє певні економічні втрати. Щодо безпосередньо професійних навчальних закладів, то вони покликані визначати якісну структуру робітничих кадрів, рівень їхньої кваліфікації, орієнтуючись на потреби ринку. Нині в Україні діє більш як тисячу профтехучилищ, в яких навчається понад 500 тис. юнаків і дівчат за 300 спеціальностями. Лише у 2002 р. 282 тис. випускників профтехучилищ України прийшли на виробництво. Як зауважує С. Ніколаєнко, сучасна система профтехосвіти виконує також важливі соціальні функції: у закладах цієї системи навчається понад 11 тис. дітей-сиріт, 131 тис. дітей, які потребують додаткової соціальної підтримки, близько 4 тис. дітей, яким потрібна корекція фізичного та розумового розвитку [24, 79]. Професійні навчальні заклади покликані визначати якісну структуру робітничих кадрів, рівень їхньої кваліфікації, орієнтуючись на потреби ринку. Робити це вкрай складно, оскільки сучасна система профтехосвіти в Україні все ще не просто непопулярна й малопрестижна: вона потребує серйозної перебудови. Основним стимулом потреби в знаннях і науці, в спеціалістах високого професійного рівня має стати ринок, ринкові відносини і потреби. Нині в Україні, як і в інших країнах пострадянської Європи, ще далекою до досконалої системи освіти різних рівнів є конкуренція у сфері підготовки висококваліфікованих спеціалістів. Престиж і авторитет безпосередньо професійної освіти в Україні не можна підвищити без загального авторитету, впровадження нових, прогресивніших методик і методів професійної орієнтації молоді, оскільки відсутність інтересу до певних професій пов'язана з елементарним їх незнанням взагалі, специфікою, характером, особливостями. Ще в 90-х роках XX ст. в Україні з'явилися спеціальні видання щодо згаданих проблем, серед яких слід виокремити навчально-методичний посібник "Система методів професійної орієнтації", підготовлений А. Боровським, Т. Потапенко, Г. Щокіним. У праці проблеми професійної орієнтації молоді розглядаються як система методів освіти, консультацій і профвідбору, професійної роботи на виробництві, а також наводяться конкретні рекомендації стосовно вибору професій і спеціальностей.
Аналізуючи проблеми психології роботи з молоддю, М. Обозов і Г. Щокін звертають увагу на низку специфічних особливостей підготовки спеціалістів взагалі. Наприклад, визнаючи велику ефективність освіти, здобутої з відривом від виробництва, вони вказують на те, що заочна система навчання краще поєднує теорію з конкретною справою, а люди, які набули такої освіти, швидше й енергійніше за інших оволодівають командними висотами [24, 7]. Час підготовки молоді до праці, професійної діяльності, первинним вибором професії або навіть отриманням певної спеціальної освіти зовсім не завершується. Існує ще так званий період професійно-виробничої адаптації людини, який триває від 3 до 5 років, а іноді й більше, залежно від конкретних умов. Отже можна зробити такі висновки:
1. Освіта є важливою засадою і умовою процесу духовного формування особистості, її світогляду, а також показником рівня економічного, політичного, духовного і морального розвитку суспільства. За таких умов освіту можна розглядати як вид практичної і пізнавальної діяльності, цілісну систему.
2. Як багаторівнева, комплексна і структурована система освіта не може бути реформована, якщо не торкнутися і не задіяти основні її домінанти: змістовну (рівень організації навчання, навчального процесу); організаційну (ступінь підпорядкованості навчальних закладів і механізм управління ними) і фінансову (матеріальне забезпечення освіти).
3. Освіта завжди щонайтісніше поєднана з вихованням, формуванням особистісних якостей людини, її ціннісних, духовних інтересів та ідеалів. У тісній єдності освіти і виховання виникають найсприятливіші умови для соціалізації особи, формування її громадянської позиції.
4. Ефективність освіти багато в чому визначається рівнем професійної підготовки людини у будь-якій сфері діяльності, наявністю у неї практичних навичок і вмінь, творчого використання набутих знань як для власної самореалізацїі, так і для забезпечення суспільного прогресу.
Дата добавления: 2015-04-12; просмотров: 40 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав |