Студопедия  
Главная страница | Контакты | Случайная страница

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатика
ИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханика
ОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторика
СоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансы
ХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника

Тема: Психологія уяви

Читайте также:
  1. Генетична психологія Піаже
  2. Гуманістична психологія - К. Роджерс, А. Маслоу, Г. Олпорт
  3. Сучасна психологія традиційного навчання
  4. Тема: Психологія мислення
  5. Тема: Психологія мислення. Інтелект
  6. Тема: Психологія мнемічних процесів
  7. Тема: Психологія уваги
  8. Теорія особистості Курта Левіта та соціальна психологія

ЛАБОРАТОРНЕ ЗАНЯТТЯ 15

Мета:

- оволодіти методиками дослідження уяви та опанувати прийомі розвитку уяви, творчої уяви (особливо у педагогічній діяльності).

 

Практичні вміння та навички:

- уміти діагностувати уяву, розрізняти її види та фантазії;

- опанувати навички розвитку творчої уяви в різних видах діяльності (науковій, технічній, художній);

- самостійно опрацьовувати наукову літературу.

Основні понятт я: уява, попереджуюче відтворення, мимовільна уява, довільна уява, репродуктивна уява, творча уява, аглютинація, гіперболізація, типізація, мрія, фантазія, галюцинація.

 

Практична частина

1. Дослідження індивідуальних особливостей уяви.

2. Дослідження творчої уяви.

3. Визначення рівня розвитку уяви.

4. Дослідження творчої уяви (речення)

 

Висновок:

На основі виконаних методик зробіть висновки про необхідність та параметри дослідження уяви; особливості та можливості використання методик у шкільній практиці; роль уяви в різних видах діяльності та власні особливості уяви.

 


МЕТОДИКА 1

„Дослідженим індивідуальних особливостей уяви"

Мета дослідження: визначити рівень складності уяви, ступінь фіксованості уявлень, гнучкість або ригідність уяви, ступінь її стереотипності чи оригінальності.

Матеріал та обладнання: три аркуші паперу розміром 10 – 16 см без клітинок чи ліній, олівець і секундомір. На першому аркуші посередині зображено контур кола діаметром 2,5 см; на другому аркуші, також посередині, зображено контур рівнобічного трикутника із довжиною сторони 2,5 см; на третьому - контур квадрата з довжиною сторони 2,5 см.

Процедура дослідження. Цей дослід проводять як з однією особою, так і з групою. Краще, щоб група була невеликою, до 15 осіб. У іншому разі експериментаторові слід пильнувати, щоб ніхто до кінця тестування не розмовляв і не показував своїх малюнків іншим.

Тестування проводиться в три етапи. На першому етапі досліджуваному дають аркуш із зображеним на ньому контуром кола, на другому - трикутника і на третьому - квадрата. Кожному етапу дослідження передує зачитування інструкції.

Інструкція досліджуваному. Використовуючи зображений на цьому аркуші контур геометричної фігури, зробіть малюнок. Якість малювання значення не має. Спосіб використання контуру застосовуйте на свій розсуд. За сигналом „Стоп!", малювання припиніть.

Час малювання, який має дорівнювати одній хвилині, на кожному етапі експериментатор визначає за допомогою секундоміра.

Після закінчення тестування досліджуваного просять зробити самозвіт, для чого запитують: „Чи сподобалося Вам завдання? Які почуття виникли у Вас під час його виконання?"

Опрацювання результатів і визначення рівнів розвитку уяви, ступеня фіксованості уявлень, гнучкості чи ригідності, а також оригінальності або стереотипності проводяться шляхом зіставлення змісту й аналізу всіх трьох малюнків.

Визначення рівня складності уяви. Складність уяви констатується за найбільш складним із трьох малюнків. Можна користуватися шкалою, яка дає. можливість встановлювати п'ять рівнів складності.

Перший рівень: контур геометричної фігури використовується як основна деталь малюнка, сам малюнок простий, без доповнень, і є однією фігурою.

Другий рівень: контур використано як основну деталь, але сам малюнок має додаткові частини.

Третій рівень: контур використано як основну деталь, а малюнок має певний сюжет, при цьому може бути введено додаткові деталі.

Четвертий рівень: контур геометричної фігури залишається і далі основною деталлю, проте малюнок - це вже складний сюжет з доповненням фігурок та деталей.

П'ятий рівень: малюнок має складний сюжет, в якому контур геометричної фігури використано як одну з деталей.

Визначення гнучкості уяви і ступеня фіксованості образів уявлень

Гнучкість уяви залежить від фіксованості уявлень. Ступінь фіксованості образів визначають за кількістю малюнків, які мають один і той же сюжет.

Уява буде гнучкою, коли фіксованість образів в уявленні не відбивається в малюнках, тобто всі малюнки виконано на різні сюжети і вони охоплюють як внутрішню, так і зовнішню частини контуру геометричної фігури.

Фіксованість уявлень слабка, а гнучкість уяви середня, якщо два малюнки мають один і той самий сюжет.

 
 

Сильна фіксованість образів в уявленні та негнучкість чи ригідність уяви характеризуються за малюнками з одним сюжетом. Якщо всі малюнки мають однаковий сюжет незалежно від рівня їхньої складності - це ригідна уява.

 

 

Ригідність уяви може спостерігатися і тоді, коли немає або є слабкою фіксація образів в уявленні, але малюнки виконано виключно всередині контурів геометричних фігур. У цьому разі увага досліджуваного фіксується на внутрішньому просторі контуру

Визначення ступеня стереотипності уяви. Стереотипність визначається за змістом малюнків. Якщо зміст малюнків типовий, то уява вважається, як і сам малюнок, стереотипною, якщо ж зміст нетиповий, оригінальний - то творчою.

До типових малюнків належать малюнки з такими сюжетами:

- контуром кола: сонце, квітка, людина, обличчя людини, голова зайця, циферблат або годинник, колесо, глобус, снігова баба;

- з контуром трикутника: трикутник і призма, будинок і дах, піраміда, людина з головою-трикутником чи з таким же тулубом, лист, дорожній знак;

- із контуром квадрата: людина з квадратною головою чи з таким тулубом, робот, телевізор, дім, вікно, акваріум, серветка, лист.

Ступінь стереотипності можна диференціювати за рівнями.

Високий ступінь стереотипності констатується тоді, коли всі малюнки мають типовий сюжет.

Малюнок вважається оригінальним, а уява творчою, коли немає стереотипності, коли всі малюнки виконано на нетипові сюжети.

Аналіз результатів

Отримані результати важливо співвіднести з тим, наскільки досліджуваний був захоплений процесом дослідження та з його установками. З цією метою використовують дані самозвіту.

У першу чергу потрібно звернути увагу на тих, хто має ригідність уяви. Вона може бути наслідком пережитих стресів та афектів. Дуже часто, хоча і не завжди, люди, котрі всі малюнки розміщують тільки всередині контурів геометричних фігур, мають деякі психічні захворювання. Ці малюнки не обговорюють у групі. Викладач - психолог бере таких осіб на облік і пропонує їм звернутися до психологічної служби ВНЗ для спеціального психодіагностичного дослідження. При цьому слід скористатися будь-яким приводом, щоб не травмувати психіку студента передбачуваним діагнозом.

Особи з п'ятим рівнем складності уяви, з якісним виконанням малюнків, в яких немає стереотипності, здебільшого схильні до художньої діяльності (графіка, живопис, скульптура тощо). Ті, що тяжіють до технічних наук, креслення, до логіки чи філософії, можуть зображати певні абстракції або геометричні фігури. На відміну від них особи гуманітарного спрямування люблять сюжети, пов'язані з різноманітною діяльністю, малюють людей, обличчя чи антропоморфні предмети.

Під час обговорення результатів тестування та складання рекомендацій треба встановити умови, які сприяють переборенню стереотипності, розвитку творчості, і визначити завдання для тренування гнучкості процесу уяви.

 

 


МЕТОДИКА 2

„Дослідження творчої уяви"

Мета дослідження: оцінка особливостей творчої уяви.

Матеріал та обладнання: бланк з трьома надрукованими словами, наприклад: капелюх, дорога, дощ; стандартні аркуші паперу, ручка, секундомір.

Процедура дослідження. Цей дослід можна проводити як з однією людиною, так і з групою до 11 осіб, але всім досліджуваним потрібно зручно сидіти, а умови їхньої праці мають забезпечити сувору самостійність виконання завдання.

Перед початком досліду кожен учасник отримує бланк з надрукованими на ньому трьома словами. Бланки можна роздати в конвертах або покласти на стіл перед досліджуваними перегорненими догори, щоб до інструктажу вони не читали слів на них. При тестуванні кожному видаються однакові бланки для можливого спрощення подальшого аналізу і порівняння. У процесі дослідження пропонується протягом 10 хвилин скласти з трьох слів якомога більшу кількість речень.

Інструкція. Прочитайте слова, написані на бланку, і складіть з них якомога більшу кількість речень, причому в кожному реченні бажано б вжити усі три слова. Складені речення записуйте на аркуші паперу. На виконання завдання Вам дається 10 хвилин. Якщо все зрозуміло, починаймо!

У процесі дослідження експериментатор фіксує час і після закінчення 10 хв. подає команду: „Стоп! Роботу закінчити!"

Опрацювання та аналіз результатів. Показниками творчості в даному досліді є:

- величина балів за оригінальне та найбільш дотепне речення;

- сума балів за всі речення, придумані за 10 хвилин.

Ці показники встановлюються за допомогою шкали оцінки творчості.




Дата добавления: 2015-09-11; просмотров: 51 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав

Основные положения | Порядок проведения работы | Тема: Психологія уваги | Тема: Психологія мислення | Реаліст | Проведення дослідження | МЕТОДИКА 2 | Тема: Психологія мнемічних процесів | Серія №2 |


lektsii.net - Лекции.Нет - 2014-2024 год. (0.011 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав