Студопедия  
Главная страница | Контакты | Случайная страница

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатика
ИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханика
ОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторика
СоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансы
ХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника

У чому полягає відмінність християнської моралі від загальнолюдської? Охарактеризуйте особливості християнської моралі.

Читайте также:
  1. В чому полягає відмінність підходів логіки, психології і філософії до вивчення мислення?
  2. В чому полягає специфіка пізнання за вченням Платона.
  3. Визначте особливості духовних процесів та розвитку філософії в епоху Нового Часу.
  4. Витоки та особливості філософської думки доби Київської Русі.
  5. Відеомагнітофон та особливості роботи
  6. Відмінність заперечення від відмовки. Види заперечень: умова, сумнів, відмовка. Основні ознаки заперечень. Відмінність заперечення від відмовки. Виявлення заперечень.
  7. Відмінність між орнаментальністю та декоративністю.
  8. Галузі спеціалізації та особливості їхнього розміщення.
  9. Економічна сутність, необхідність виникнення та особливості розвитку соціального страхування від нещасних випадків на виробництві.
  10. Завдання 11. Особливості некласичного розуміння буття.

Христианська мораль знаходить своє вираження у своєрідних уявленнях і поняттях про моральність й аморальність, у сукупності визначених моральних норм (наприклад, заповідях), у специфічних релігійно-моральних почуттях (християнська любов совість і т.п.) і деяких вольових якостях віруючої людини (терпіння, покірність і ін.), а також у системах морального богослов'я і теологічної етики. Усе разом перераховані елементи складають християнську моральну свідомість.
Головною особливістю християнської (як і узагалі всякої релігійної) моралі є те, що її основні положення ставляться в обов'язковий зв'язок із догматами віроучення. Тому що “богооткровенные” догмати християнського віроучення рахуються незмінними, основні норми християнської моралі, у їхньому відверненому утриманні, також відрізняються відносною усталеністю, зберігають свою силу в кожному новому поколінні віруючих людей. У цьому полягає консервативність релігійної моралі, що і в соціально-історичних умовах, які змінилися, несе вантаж моральних забобонів, успадкованих від минулих часів. Іншою особливістю християнської моралі, що випливає з її зв'язку з догматами віроучення, є те, що в ній є такі моральні наставлення, які неможливо знайти в системах нерелегійної моралі. Так, наприклад, християнське навчання про страждання-благо, про всепрощення, про любов до ворогів, непротивленні злу та й інші положення, що знаходяться в протиріччі з насущними інтересами реального життя людей. Що стосується положень християнства, загальних з іншими системами моралі, то вони одержали в ньому значні зміни під впливом релігійно-фантастичних уявлень. У самому стиснутому виді християнську мораль можна визначити як систему моральних уявлень, понять, норм і почуттів тісно пов'язану з догматами християнського віроучення. Оскільки релігія є фантастичний відбиток у головах людей – зовнішніх сил, які панують над ними в їхньому повсякденному житті, остільки й у християнській свідомості відбиваються реальні міжлюдинні відношення в зміненому релігійною фантазією виді. Христианська мораль містить у собі деяку сукупність норм (правил), покликаних регулювати взаємовідносини між людьми в сім'ї, в общині віруючих, у товаристві. Такі відомі старозавітні заповіти, євангельські “заповеди блаженства” і інші новозаветные моральні наставляння. У своїй сукупності вони складають те, що можна назвати офіційною, схваленим церквою кодексом християнської моралі. Загальнолюдська мораль — це не сукупність незмінних норм і принципів, що одвіку відкриті, «сповіщені» кожній людській істоті або спільноті людей, а система, що кристалізується в ході людської історії, збагачуючися дедалі новими й новими вимірами, новим людським смислом, охоплюючи чимраз нові культурні регіони, все глибше проникаючи у свідомість конкретних особистостей. Насамперед, вона включає фундаментальні норми й правила, що регулюють вихідні ситуації людських взаємин і житгсустрою, наявні за будь-яких соціально-історичних умов. Починаючи вже з первісної епохи історії людства утвер­джуються певні норми відносин між батьками й дітьми (що можна вважати взагалі одним з вихідних пунктів моральності: перші палеолітичні поховання — похо­вання дітей), старшими й молодшими, здоровими й хворими тощо. Впродовж усієї історії в найрізноманіт­ніших людських колективах схвалюються, як правило, такі моральні якості, як співчуття, підтримка слабких, дружня приязнь, правдивість, ввічливість та ін.; відпо­відно здебільшого засуджуються брехливість, зрадницт­во, брутальність, жорстокість тощо. Узагальненими регулятивами людської поведінки є заповіді різних рели-ій, принципові відмінності між якими саме підкреслюють єдність у розумінні ряду визначальних моральних норм. Як християнство, так і іудаїзм, буддизм та інші релігії заповідують людям не вбивати, не красти, не чинити перелюбу, не говорити неправди, не бажати власності іншого. Багато в чому подібні або перегукуються і більш високі, такі, що потребують особливої духовної роботи, заповіді любові, співчуття, самозречення, висунуті названими релігіями.

110. Окресліть основні аспекти взаємин між мистецтвом та мораллю, поясніть причини їх складних стосунків. Мистецтво в його ставленні до моралі має властивість кон­центрувати в своїх творах етичну інформацію, надавати їй ви­гляд особливої цінності, збагаченої глибиною почуттів і пере­живань. Мистецтво осмислює:— моральні імперативи, що панують у суспільстві в будь-який історичний період;— морально-етичне кредо митця, що виявляється в осо­бистому ставленні до зображуваних соціоморальних колізій та їх учасників;— художньо-естетичний бік тих сюжетних моральних ко­лізій, у яких беруть участь персонажі певного твору.Мистецтво нібито «подвоює» моральне буття людей, ство­рює його модель як продукт внутрішньої самосвідомості куль­тури. Ця художня модель виконує стосовно відображуваних соціоморальних суперечностей кілька функцій:— репрезентативну (вводить актуальні моральні проб­леми до духовного життя людей);— пізнавальну (намагається дати їх адекватне відобра­ження);— оцінювальну (здійснює їх нормативно-ціннісне спів­відношення з позицій певних соціальних верств і груп);— ціннісно-орієнтаційну (спонукає індивідів до актив­ного пошуку шляхів і засобів розв'язання моральних проб­лем).Там, де митець уважний до моральних явищ і процесів, зміст його творів орієнтується не тільки на нинішнє, а й на майбутнє. Такі твори показують ціннісну перспективу духов­ного розвитку особистості або суспільства.У мистецтві періодично відроджується суперечність між необхідністю художньо-естетичного освоєння нових соціомо­ральних реалій та нестачею відповідних творчих засобів. Тра­диційні прийоми та методи виявляються недостатніми. Ця суперечність завжди була внутрішнім джерелом становлення нових художніх стилів незалежно від їх особливостей. Кожен з цих стилів — бароко, сентименталізм, романтизм або мо­дернізм — поставав як новий метод художньо-естетичного освоєння нових соціоморальних колізій і проблем. І кожен раз це було пов'язане з живою творчістю конкретних митців, з появою яскравих та обдарованих індивідуальностей, які здатні успішно вирішувати завдання, що постають перед мис­тецтвом.Вся історія мистецтва, якщо уявити її як послідовний рух і зміну художніх стилів — це динаміка поступового набли­ження естетичної свідомості до пізнання буття людей. Але, хоч як близько мистецтво підходило б до пізнання цього бут­тя, реальне життя буде знов і знов виявлятися багатшим за всі творчі засоби мистецтва. І нові покоління художників, компо­зиторів, поетів знову напрркуватимуть свої сили і здібності для відтворення життя. До того ж, образи мистецтва і його сенс виходять за межі морального змісту.Особливості мови істинного мистецтва, особливо мистец­тва складних епох, що багаті на філософські ідеї та наукові відкриття, не узгоджуються із тією категоричною та декларативною формою, в якій етичні теорії формулюють моральні норми та вимоги. Більш того, художня індивідуальність стилю виражає суб'єктивне світосприймання — авторське. Воно обов'язково накладає свою печатку на образний світ мистец­тва, незважаючи на «об'єктивізм» морального змісту творів. На відміну від мистецтва, мораль прагне до об'єктивації та узагальнень, викладає загальні вимоги до громадської поведін­ки. Етика конструює смислові структури, які прагнуть до уні­версальності.кщо мораль користується раціонально-нормативною мо­вою, то мова мистецтва має образну природу. Такий складний за художньою мовою вид мистецтва, як, наприклад, музика, дає змогу слухачам пережити відчуття своєї причетності до абсолютів. Ці вищі начала дані людським почуттям, але не ви­ражені словами. Музика говорить про буття та смерть, вона моделює процес виникнення та зникнення, динаміку вічного становлення життя. Музика свідчить про те, що морально до­вершене та естетично прекрасне близькі одне до одного. Му­зика викликає у свідомості образи любові, драматичних сто­сунків або гармонії. Вона ніби не залежить від моралі.На відміну від моралі, мистецтво потребує фантазії, образ­ного мислення в процесі сприймання художніх творів. Норми ж і цінності моралі доступні для розуміння кожної людини. Тому слід ураховувати, що розуміння мистецтва залежить не лише від художнього рівня творів, а й від підготовленості пуб­ліки до їх сприймання. Отже, сприймаючий мистецтво слу­хач, глядач або читач здійснює певну художньо-творчу діяль­ність. Розуміння ж моралі передбачає суто моральну діяльність.Різниця у психологічних особливостях та характерах, рів­нях вихованості та освіченості індивідів у суспільстві не пере­шкоджає розумінню моральних норм громадською свідоміс­тю. А мистецтво, навпаки, вимагає певного рівня естетичної культури для сприймання творів.Спільне та особливе в механізмах виховних впливів моралі та мистецтва на особистість стає очевидним при зіставленні загальновизнаних критеріїв високого рівня культури людини у сфері моралі та у сфері мистецтва.




Дата добавления: 2015-09-11; просмотров: 21 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав

Розкрийте зміст поняття «моральний обов‘язок». Яку роль він відіграє у людський стосунках? | Окресліть найбільш характерні культові діїї буддистів, поясніть їх значення. | Окресліть особливості виникнення філософії в Україні. | Розкрийте сутність логічного спростування, поясніть його функції, наведіть приклади. | У чому полягає відмінність між моральним обов‘язком та моральним мотивом? Наведіть приклади. | Які нетрадиційні релігійні культи ви знаєте? Поясніть причини їх виникнення. | Назвіть та охарактеризуйте способи спростувань. Поясніть їх логічну сутність. | Розкрийте співвідношення етики та етикету. | Які християнські конфесії поширені в сучасній Україні? Якими є їх взаємини? | Кого із сучасних українських філософів ви можете назвати? Охарактеризуйте їх їдеї або філософську позицію. |


lektsii.net - Лекции.Нет - 2014-2024 год. (0.006 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав