Читайте также:
|
|
1. Чи вірно, що для філософів-просвітників соціальна дійсність потребує перебудови на розумних засадах?
а) так; б) ні.
2. Філософія доби Просвітництва започаткувала:
а) некумулятивну модель розвитку науки
б) системне вивчення суспільного життя
в) основи тоталітаризму
г) відродження теоцентризму
3. Ідеї європейських просвітників відносяться до:
а) метафізики; б) філософії науки; в) соціальної філософії; г) філософії історії.
4. Чи вірно, що природним станом людського роду, за Т. Гобсом, є “війна всіх проти всіх”?
а) так; б) ні.
5. За Т. Гобсом, природний стан людини характеризують:
А. Суперництво, рівність, жадоба збагачення.
В. Суперництво, недовіра, жадоба слави.
С. Свобода, рівність, незалежність.
6. Т. Гобс назвав “Левіафаном”:
а) людину, що є найдосконалішим витвором природи
б) державу, що уподібнена потужному створінню і є дужчою за саму людину
в) безсмертного Бога
г) найгіршу форму правління
7. За Т. Гобсом, перехід суспільства від природного до громадянського стану відбувається на основі:
а) Суспільного договору; б) Військового перевороту; в) Божистого провидіння.
8. Демократія як форма держави означає:
А) Народоправство, тобто участь в управлінні беруть усі бажаючі;
Б) Правління виокремленої частини громадян
В) Правління однієї особи
9. Кого з просвітників називають засновником класичного лібералізму?
а) Ш. Монтеск’є
б) Дж. Лока
в) Т. Гобса
г) Ж.-Ж. Руссо
10. За Дж. Локом, природний стан людини характеризують:
А. Суперництво, рівність, жадоба збагачення.
В. Свобода, рівність, незалежність.
С. Суперництво, недовіра, жадоба слави.
11. Яке походження держави, за Дж. Локом?
A. Природне. B. Божественне. C. Спортивне. D. Суспільне. Е. Військове.
12. За Дж. Локом, суспільний договір як вільна угода індивідів означає:
13. За Дж. Локом, суспільний договір як вільна угода індивідів означає, що:
14. Які з наведених нижче прав людини є природними?
А. Право на власність. В. Право на освіту. С. Право на життя.
D. Право на працю. Е. Право на свободу. F. Право на захист.
15. Які з наведених нижче прав людини є громадянськими?
А. Право на свободу. В. Право на працю. E. Право на власність.
С. Право на життя. D. Право на освіту. F. Право на житло.
16. Чи вірно, що характерною особливістю французького просвітництва є його спрямованість на дослідження природи суспільства та сутності законів?
а) так; б) ні.
17. Суть географічного детермінізму, започаткованого Ш. Монтеск’є – це:
а) подвижництво у реалізації вищої життєвої мети
б) компроміс між індивідом і суспільством стосовно того, якою має бути людина
в) відповідність законів природно-кліматичному середовищу країни
г) один з теологічних поглядів на розвиток суспільства
18. Географічний детермінізм у соціальній філософії започаткував:
а) Дж. Лок
б) Т. Гобс
в) Ш. Монтеск’є
г) К. Маркс
19. Ш. Монтеск’є виділив такі три гілки державної влади:
а) Парламентську, виконавчу і федеративну
б) Законодавчу, виконавчу і судову
в) Парламентську, військову і церковну
20. Аристократія як форма держави означає:
а) Народоправство, тобто участь в управлінні беруть усі бажаючі
б) Правління виокремленої частини громадян
в) Правління однієї особи
21. Монархія як форма держави означає:
а) Народоправство, тобто участь в управлінні беруть усі бажаючі
б) Правління виокремленої частини громадян
в) Правління однієї особи
22. Виберіть правильну відповідь. Соціальна філософія вивчає суспільство як:
а) Цілісну систему, його істотність і тенденції функціонування
б) Взаємодію соціальних інститутів, соціальних груп, націй
в) Діяльність видатних особистостей
23. Хто з нижче названих філософів увів поняття “соціологія”?
A. Конт. B. Камю. C. Сартр. D. Спенсер. Е. Кант.
24. Який з нижче наведених принципів О.Конт поклав в основу організації суспільства?
А. Індивідуалізму. В. Колективізму.
С. Соціального консенсусу. D. Класової боротьби.
25. О. Конт відкрив великий основний закон становлення людського розуму. Що це за закон?
А. Закон збереження енергії.
B. Закон класової боротьби.
С. Закон трьох стадій.
26. Сучасний стан суспільства О. Конт визначає як кризовий, що зумовлений
А) Інтелектуальною анархією; б) Культурним нігілізмом;
В)Правовою анархією; г) Релігійним нігілізмом.
27. За О.Контом, соціальна статика є:
А) Теорією рівноваги і стабільності суспільства
Б) Теорією суспільного прогресу
В) Теорією революційних катастроф
28. За О.Контом, соціальна динаміка є:
А) Теорією рівноваги і стабільності суспільства
Б) Теорією суспільного прогресу
В) Теорією класової боротьби
29. О. Конт розуміє соціальний прогрес як:
А. Поступовий перехід від закритого до відкритого суспільства.
В. Революційна заміна капіталістичного суспільства комуністичним.
С. Поступовий перехід від міліарного до індустріального суспільства.
30. Соціальна філософія Г. Спенсера ґрунтується на
а) Органічній теорії суспільства у поєднанні з теорією соціальної еволюції
б) Органічній теорії суспільства у поєднанні з теорією соціальної революції
в) Матеріалістичному розумінні суспільства у поєднанні з теорією соціальної революції
31. Яка філософська течія розглядає суспільство за аналогією з живим організмом?
а) Позитивізм
б) Марксизм
в) Філософія життя
г) Психоаналіз
32. Мілітарному суспільству за Г. Спенсером притаманні:
а) Примусова кооперація, чітка соціальна ієрархія, колективістська (голістська) ідеологія
б) Непримусова кооперація, свобода і демократія, індивідуалістська ідеологія
33. За К. Марксом, суспільство – це об’єктивно функціонуюча система, в основі якої лежить:
а) Спосіб виробництва матеріальних благ
б) Ідеологія та соціальні інститути
в) Спосіб виробництва духовних вартостей
34. Яка структура суспільства в марксистській філософії?
а) Матеріальне виробництво, економічний базис, надбудова
б) Духовне виробництво, політична система, ринкова економіка
в) Матеріальне виробництво, класи, політичні партії
35. К. Маркс розуміє соціальний прогрес як:
а) Поступовий перехід від закритого до відкритого суспільства
б) Революційна заміна капіталістичного суспільства комуністичним
в) Поступовий перехід від міліарного до індустріального суспільства
36. Який з нижче наведених принципів К. Попер поклав в основу організації суспільства?
А. Колективізму. В. Індивідуалізму. С. Соціальної інженерії. D. Поділу праці.
37. К. Попер розуміє соціальний прогрес як:
А. Поступовий перехід від міліарного до індустріального суспільства.
В. Поступовий перехід від закритого до відкритого суспільства.
С. Революційна заміна капіталістичного суспільства комуністичним.
38. Які з нижче наведених рис характерні для відкритого суспільства?
А. Демократичність. В. Колективізм. С. Індивідуалізм. D. Тоталітаризм. Е. Критичність.
39. Який з нижче наведених принципів Е. Дюркггайм поклав в основу організації суспільства?
А. Класової боротьби. В. Соціальної інженерії.
С. Індивідуалізму. D. Соціального консенсусу.
40. Який філософський метод для дослідження суспільства запропонував Е. Дюркгайм?
A. Інтуїтивний. B. Структурно-функціональний.
C. Прагматичний. D. Діалектико-матеріалістичний.
41. Яка соціальна структура суспільства, за Х. Ортеґою-і-Ґасетом?
A. Пролетарі та буржуа. B. Меншини та маси.
C. Раби та рабовласники. D. Лідери та аутсайдери.
42. Які риси властиві добірній людині, за Х. Ортеґою-і-Ґасетом?
А. Вона вимагає від себе більше, ніж інші.
В. Вона вважає себе вищою за інших.
С. Вона не має мети і пливе за течією.
D. Вона постійно прагне перевершити себе.
Е. Вона аскетична й дисциплінована.
43. Які риси властиві людині-маси, за Х. Ортеґою-і-Ґасетом?
А. Вона вимагає від себе більше, ніж інші.
В. Вона не знає дисципліни та самообмеження.
С. Вона не має мети і пливе за течією.
D. Вона прагне робити те, що заманеться.
Е. Вона аскетична й дисциплінована
Дайте визначення наступних понять:
Суспільний договір (за Т. Гобсом)
Лібералізм (за Дж. Локом)
Прогрес (за О. Контом)
Прогрес (за Г. Спенсером)
Суспільно-економічна формація
Закрите суспільство
Відкрите суспільство
Суспільство (за Е. Дюркгаймом)
Бунт мас (за Ортеґою-і-Ґасетом)
Маса (за Ортеґою-і-Ґасетом)
Тема 16. Філософія національної ідеї в Україні (ХІХ–ХХІ ст.)
1. Доба Романтизму в українській філософській думці постає на ґрунті:
а) культурних розбіжностей,
б) історизму, героїчної особистості та формуванню національної ідентичності
в) пригадування забутого знання
2. Яку філософську проблему осмислювали українські культурні діячі ХІХ ст.?
а) Людина – Бог; б) Людина – природа; в) Національна ідея; г) Суспільний прогрес.
3. Яку з названих ідеологій в Україні характеризує вислів: “Будьте якнайбільше українцями і тоді будете справжніми людьми”?
а) Соціалістичну; б) Націоналістичну; в) Консервативну; г) Ліберальну.
4. Головними філософськими проблемами в добу Романтизму для українських мислителів стали:
а) вдосконалення людського розуму на ґрунті новочасної науки
б) втілення у дійсність християнських правд віри
в) історія народу, національної культури, мови та державності
г) розвиток принципу індивідуалізму
5. Чи вірно, що українські філософи національної ідеї прагнули утвердити малоросійську меншовартісну самосвідомість?
а) так; б) ні.
6. Яка головна ідея світогляду Кирило-Мефодіївського братства?
а) Атеїзму; б) Панславізму; в) Гегемонії; г) Есканізму.
7. Ідея панславізму в Україні набула форми:
а) федеративної спілки слов’ян-християн, в якій кожен народ зберігав національну ідентичність
б) досконалого політичного організму, в якому втілюються ідеї Добра і Справедливості
в) держави-утопії
г) тотального підпорядкування національних спільнот деспотичному московсько-імперському ладу
8. Суть панславізму полягає у:
а) об’єднанні слов’янських народів у федерацію на основі християнської віри та самобутності національних ідентичностей
б) світоглядній позиції, яка проголошує принцип рівного розподілу благ між людьми
в) прагненні до колективного соціального щастя
9. Політичний ідеал слов’янського федералізму, який відстоювало Кирило-Мефодіївське товариства, полягав на засадах:
а) відмови від особистої і суспільної свобод задля цілісного об’єднання cлов’ян
б) збереження кожним народом своєї окремішності при загальній особистій і суспільній свободах
в) повернення до передхристиянської картини світу
г) запровадженні інституту підданства
10. Автором „Книги буття українського народу” є:
а) М. Гулак; б) П. Куліш; в) В. Білозерський; г) М. Костомаров; д) Т. Шевченко.
11. “Книга буття українського народу” має підзаголовок:
а) Нова Конституція; б)Український Закон; в)Закон Божий; г)Українська Біблія.
12. У якому творі було чітко сформульовано ідею месійності українського народу?
А. Творі “Потоп зміїний” Г.Сковороди.
В. Статті “Що таке поступ?” І. Франка.
С. “Книзі буття українського народу” М. Костомарова.
D. “Слові про Закон і Благодать” І. Київського
13. Яка ідея представлена в “Книзі буття українського народу”:
А. Освіченості українського народу. В. Релігійності українського народу.
С. Месійності українського народу. D. Моральності українського народу.
14. У центрі історіософських досліджень М. Костомарова був:
а) асоціація б) Бог
в) народ г) Пуруша
15. Яку ідеологію в тлумаченні суспільного розвитку виражали ідеї М. Драгоманова:
а) соціалістичну; б) консервативну; в) націоналістичну; г) ліберальну.
16. Соціально-політичним ідеалом М. Драгоманова є:
а) демократично-ліберальна держава; б) національна українська держава;
в народна республіка; г) соціалістичний федералізм.
17. Держава за М. Драгомановим:
а) носій соціального порядку, справедливості і рівності між людьми;
б) захисник інтересів нації і прав кожної людини;
в) джерело несправедливості і нерівності людей.
18. Як М. Драгоманов називає асоціацію гармонійно поєднаних індивідів, що базується на самоуправлінні:
а) держава; б) повід; в) громада; г) край.
19. Хто з нижче названих філософів обстоював соціальний ідеал у формі “громадівського соціалізму”?
A. Франко. B. Драгоманов. C. Костомаров. D. Донцов.
20. Громадівський рух в Україні в другій половині XIX ст. мав на меті:
а) анархічний тероризм
б) пропагування політеїзму
в) перформативно-мистецькі акції
г) культурно-просвітницьку діяльність
21. Під впливом яких течій сформувався філософський світогляд Івана Франка?
а) позитивізм; б) раціоналізм; в) психоаналіз; г) герменевтика; д) стоїцизм.
22. Свою філософську позицію І. Франко називав:
а) позитивізмом; б) матеріалізмом; в) раціоналізмом; г) ідеалізмом.
23. Cоціальна філософія І. Франка базується на:
24. У праці “Що таке поступ?” І. Франко досліджує:
а) закони класової боротьби
б) колективне несвідоме
в) суспільно-історичний поступ людства
г) прогресивні стани та етапи виродження наукових теорій
25. Чи поділяє Іван Франко у своїй праці “Що таке поступ?” принцип еволюції?
а) так
б) ні
26. Рушійною силою поступу у розумінні Івана Франка виступають:
а) поділ праці, розумовий розвиток та емансипація людини
б) випадковий збіг обставин та ціннісний нігілізм
в) неминучість науково-технічного прогресу, негентропія та фіксований послідовність дій
27. Чи вірно, що І. Франко критикував інтернаціональні ідеали у націєтворенні?
а) так
б) ні
29. Національний ідеал, за І. Франком, ґрунтується на:
а) повному, нічим не обмеженому розвитку нації як цілісного самостійного державного організму
б) системі сталих колективних упереджень та стереотипів стосовно інших народів
в) тупцюванні на місці
г) протиставленні ідеям гуманізму та науковому прогресу
29. Національний ідеал для Івана Франка базується на:
а) ритуальних діях провідників суспільства для утримання масової свідомості
б) вільному розвитку об'єднаної у цілісний державний організм нації
в) економічній необхідності класової боротьби
30. За своїми соціально-політичними поглядами Іван Франко був:
а) соціалістом б) марксистом
в) атеїстом г) капіталістом
31. Ідея політичної незалежності України обґрунтована у брошурі “Самостійна Україна”, автором якої був:
а) Дмитро Донцов б) Микола Костомаров
в) Микола Гоголь г) Микола Міхновський
32. Згідно М. Міхновського, єдиним істинним суб’єктом людської історії визнається:
а) нація
б) аристократична меншість
в) демократична більшість
г) монарх
33. Хто належить до прихильників радикального націоналізму?
а) Іван Франко; б) Михайло Драгоманов; в) Дмитро Донцов;
г) Юрій Липа; ґ) Микола Міхновський
34. Дмитро Донцов виділяє такі два культурні типи серед українського населення:
а) Митці та політики
б) Філософи й усі інші
в) Хлібороби і номади (нордійці)
г) Лицеміри і псевдоеліта
Дайте визначення наступних понять:
Доба українського Романтизму
Український романтичний світогляд
Національна ідея
Українська національна ідея (за Т. Шевченком)
Ідея панславізму
Ідеал людини (за І. Франком)
Національний ідеал (за І. Франком)
Ідея політичної нації (за Д. Донцовим)
Провідна верства (за Д. Донцовим)
Псевдоеліта (за Д. Донцовим)
Дата добавления: 2014-12-15; просмотров: 130 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав |