|
Гребінка, пишучи приказку, малює нам тут же наші села, поля й степи свіжими, да й непозиченими фарбами. Коли сміється він, то прислухайтесь – тут же крізь сміх почуєте якийсь сум; коли ж справді сумує, то слово його процвітає квітками щирої поезії української. Широкі його приказки, як наші степи, жартівливі вони да якось і сумуваті, як наші селяни; шуткуючи, сі приказки займають душу зглибока.
П.Куліш
Як байкопис, займає Гребінка перше місце в нашім письменстві. Його байки відзначаються ярким національним і навіть спеціально лівобережним українським колоритом, здоровим гумором і не менш здоровою суспільною і ліберальною тенденцією.
І.Франко
Творчість Гребінки-прозаїка розвивалась в напрямі від романтизму до реалізму. Талановитий і гостро спостережливий художник ішов в одній шерензі з тими письменниками, які, слідом за Гоголем, виходили з естетичних принципів “натуральної школи”, сприяли зміцненню реалістичного напряму в літературі. Щире співчуття до “маленької людини” - трудівника, увага до побуту й звичаїв народу, близький зв’язок з народною творчістю, викривальний характер переважної більшості творів єднають прозу Гребінки з творчістю великого Гоголя.
С.Зубков
Тема 6. Український романтизм 20-40-х років ХІХ ст.
План
1. Естетичні принципи романтизму. Специфіка художнього мислення письменників-романтиків.
2. «Українська школа» романтизму. Три періоди розвитку (Харківський, Київський, Петербурзький).
3. Стильові течії українського романтизму (фольклорно-міфологічна, фольклорно-історична, громадянська, особистісно-психологічна).
4. Жанрово-стильова палітра української романтичної поезії (балада, пісня, елегія, медитація, сонет).
5. Формування жанру української романтичної балади:
a) специфіка жанру балади у творчості П.Гулака-Артемовського;
b) баладна творчість Л.Боровиковського.
6. Жанрово-тематичне розмаїття української романтичної прози 20-40-х рр. ХІХ ст. Особливості освоєння фольклорно-етнографічного матеріалу.
7. Становлення жанру історико-романтичної драми в новій українській літературі: тип героя, сутність конфлікту.
Тексти
П.Гулак-Артемовський. Твардовський. Рибалка.
Л.Боровиковський. Маруся. Молодиця. Фарис. Ледащо. Чарівниця. Вивідка. Убійство. Чорноморець. Рибалка. Бандурист. Палій. Волох. Козак. Журба. Гайдамака.
В.Забіла. Соловей. Човник. Гуде вітер вельми в полі. Повіяли вітри буйні. Сирота. До невірної. Пугач. Пісня («Не плач, дівчино...»). Маруся. Будяк. Остап і чорт. До коня. Осінній вітер. Туга серця. Розлука.
М.Петренко. Вечір. Батьківська могила. Небо («Дивлюсь я на небо…», «По небу блакитнім очима блукаю…», «Схилившись на руки, дивлюся…»). Думи мої, думи мої… Весна. Недуг. Слов’янськ. Чого ти, козаче, чого ти, бурлаче...
О.Афанасьєв-Чужбинський. Думка. Могила. Пісня («Ой у полі на роздоллі…»). Прощання. Є.П.Гребінці. Шевченкові. Огнище. Безталанна. Дівоцька правда.
І.Срезневський. Корній Овара. Море. Давно тебя, отчизна, я оставил...
О.Шпигоцький. Тільки тебе вбачила... Малороссийская баллада.
Дата добавления: 2015-01-07; просмотров: 31 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав |