Читайте также:
|
|
Західна поезія
Течії: Імажизм, унанімізм, футуризм, експресіонізм, дадаізм, сюрреалізм.
Своєрідність: Вільний вірш (верлібр); асоціативність світосприйняття;
асонанси, алітерації
Поети: М.Жакоб, Г.Кайзер, Т.Еліот, Ф.Лорка, П.Елюар
ГІЙОМ АПОЛЛІНЕР (Франція)
(1880 – 1918)
Біографія: 26 серпня 1880 рок, Рим (батько - італійський офіцер, мати - польська
аристократка), Італія; переїзд у Францію (з 1889 р.); знайомство з П.Пікассо (1899); домашній учитель (1902), нещасливе кохання до гувернантки Анні Плейден; поетична творчість; фронт(з 1914 року), поранення; 9 листопада 1918 року - смерть(іспанка)
Збірки: 1. "Бестиарій, або Кортеж Орфея" (1911) = коротке зображення звірів, після чого - іронічний або філософський коментар. Ствердження: "Тільки мистецтво спроможне приборкати звірів сучасності" = "Звірі (Зло)--- Орфей (мистецтво)----Храм (Добро)
2. "Алкоголі" (1913) = 50 позначених деяким впливом футуризму поезій = "синез життя" (джерело поезії = життя в його безперервному русі) "Міст Мірабо": час забирає з собою кохання, він - швидкоплинний; йому протистоїть міст як символ непорушності
"Лорелея":
теза = навколишній світ - химерний та облудний, у ньому немає нічого святого; сюжет: зіткнення єпископа та дівчини, її смерть; ідея = оспівування сили кохання
«Міст Мірабо»: час забирає з собою кохання, він – швидкоплинний; йому протистоїть міст як символ непорушності
3. "Каліграми" (1918) = "І я теж живописець";
джерело: спомин про загиблого на фронті друга;
тема: засудження війни
назва: каліграма = малюнок + слово
"Зарізана голубка і водограй":
стиль: вірш-малюнок
ідея = розум переможе, життя на землі неможна знищити
символіка: життя смерть
водограй -------- мертва голубка
зелений ------------- червоно-чорний
Теми: 1) Нещасливе кохання;
2) Поет і поезія
3) Антивоєнна
Своєрідність: Кубофутуризм
Верлібр = нема ні сіллабічного метра, ні рими
Відмова від розділових знаків
Художній засіб = перелічувальна інтонація, що об'єднує різні явища
Прагнення звести разом різні жанри та традиції =фольклор + літературні традиції +модернізм
Кредо: " Поезія та творчість тотожні, поетом можливо називати лише того, хто винаходить, того, хто творить, - наскільки людина здатна творити"
------------------------------------------------------------------------
Заняття №
Тема: Творчість РАЙНЕР МАРІЯ РІЛЬКЕ(Австрія)
(1875 - 1926)
Біографія: 4 грудня 1875, Прага; 1882 - 1886 - школа, 1886 - 1891 – кадетський
корпус, але: слабке здоров'я (комісували); Торгова академія —
Празький університет —Берлін; подорожування ("вічний пілігрим");
одруження (скульптор Клара Веєстхоф), донька; Париж, Огюст Роден;
лейкемія, смерть - 23 грудня 1926 року
Україна: дві подорожі; друга подорож (1900) - Київ, Полтава, Харків. "Книга годин", "Часослов", поема "Пісня про Правду" та ін.
Творчість: 1894 - книга "Життя і пісні"; 1895 - "Подорожник", 1896 - "Дарунок ларам", 1897 - "Вінчаний снами", 1902 - "Книга картин", 1907 - "Нові поезії"
Філософія: 1)життя схоже на роботу бджіл: звідусіль ми збираємо "мед" (радість праці, стосунків, творчості, пізнання). Це - тривалий зріст вгору, до Бога
2) Бог - скрізь, у кожному прояві життя людини і Всесвіту, він - досконалість і творчість, безмежність і майбутнє, гармонія і добро.
Мета: злиття з усім, що є на землі, намагання його осмислення, пошуки
вищого сенсу, що призводить до початку власного діалогу з Богом
Форма: Сонет = катрен + катрен + терцина + терцина = 4 + 4 + 3 + 3 = 14
Позиція: Поет повинен бути причетним до всього, служити "духовному оживленню
речей і світу"
Кредо:
Храм (Бог, духовність)
Орфей (мистецтво) Природа (пантеізм)
Звірі(зло, бездуховність)
'Книга годин": І частина - "Книга життя чернечого" = утверджується велич Бога як всемогутнього духовного начала, шлях до бога - усамітнення ("Лише самотності Господь відкритий");
метафора: людська душа = дерево, яке має зрости і тягнутися вітами до Бога
ІІ частина - "Книга прощ" = поєднуються мотиви страждання і пошуку
'Сонети до Орфея"
(1922) поштовх = смерть дівчинки (трагічний "досвід смерті")
тема: божественне призначення співу Орфея, бо він вносить у світ
гармонію
мотив: подолання хаосу засобами гармонії
думка: через досвід смерті по-іншому розкривається життя
тональність: життєрадісна і дзвінка
символіка: Орфей = вічність мистецтва, непідвладність часові й тлінню
Висновок: Рільке знищив кордони між речами, природою та людськими станами,
він болісно відчував дегуманізацію суспільства, "неприродність" життя
людини
---------------------------------------------------------
Заняття №
Тема: "СРІБНА ДОБА" Російської поезії. Творчість Олександра БЛОКА
Російська поезія
Назва: "золота доба" = пушкінська епоха
"срібна доба" = епоха зламу століть, коли література переживала період нового розквіту, розмаїттям літературних напрямків, течій та шкіл
Підґрунтя: розквіт релігійно-філософської думки, звертання до ірраціональних сторін людського Буття, намагання синтезувати досвід науки, філософії та релігії (М.Бердяєв, П.Флоренський, В.Соловйов)
Напрямки: Символізм + акмеїзм + футуризм
ОЛЕКСАНДР БЛОК (1880-1921)
Життя: 16 листопада 1880 року, Петербург, батько - професор права, мати –
перекладач, дід - ректор університету; гімназія, університет (спочатку юридичний, потім - історико-філологічний факультети); поетична творчість; мобілізація до армії (Перша світова війна), революція; повернення до Петрограда, редактор у Надзвичайній слідчій комісії; розчарування; астма; 7серпня 1921 року-смерть.
Революції: 1905 (І революція) - з захопленням, але... 1906 - 1916 - "страшний світ"
1917, Жовтнева - з захопленням: заклик "Всім серцем – слухайте Революцію!", але... 1918-1821- "Культура нікому не потрібна!"
Етапи: І етап (1898 - 1904) - ранній символізм ("Вірші про Прекрасну Даму"),
ІІ етап (1905 - 1916) - прощання з ідеалами, розчарування ("Снігова
маска")
ІІІ етап (1917 - 1921) - надії на оновлення світу, але:мотиви прощання поета з
життям ("Дом Пушкіна")
Теми: 1) Батьківщина - "Росія", "На полі Куліковім", " Скіфи" (любов до Росії і
віра у її майбутнє, у її вічну молодість)
2)"Страшний світ" - "Авіатор", "Народжені в роки глухії..."
3) Кохання- " В ресторані", "Несподівана радість", " Про доблесті, про
подвиги, про славу»
4) Труднощі спілкування з життям, але: радість "спілкування з
світлом" - "Весно, Весно, б ез меж і без краю»
"На залізниці": Світ,де нема місця коханню (самогубство дівчини)
"Незнайома "
(1906) тема - трагічне зіткнення поетичної душі з бездуховним світом, неможливість знайти щастя в реальному світові;
композиція: І частина (1 - 6) = реальний світ (дачі, п'яні, крики,
плач)
II частина (7 — 12) = світ ілюзій, Незнайома;
ідея - сила творчої фантазії, перетворюючої світ
Особливості лірики:
1. Символічність образів
2. Ідеал і дійсність
3. Соціальні і ліричні мотиви
4. Інтонаційно – ритмічна побудова вірша, музикальність
5..Використання традицій Пушкіна, Лермонтова, Некрасова
Лейтмотив: " І дивлюсь, ворожнечу зміряю,
Все - ненависть, прокльони, любов.
За тортури й загибель - я знаю –
Все приймаю! І знову! І знов
------------------------------------------------------------------------------------
Заняття №
Тема: Творчість АННИ АХМАТОВОЇ (1889-1966)
Біографія: 23 червня 1889 року, Одеса, батько - морський інженер (Горенко);
Царське Село; переїзд до Києва; гімназія, юридичне відділення Вищих
жіночих курсів; одруження з поетом - акмеїстом М.Гумільовим; Вищі
історико-літературні курси, Петербург; поїздки за кордон; поетична
робота; розстріл чоловіка (1921), виключення з ленінградського
відділення Всеросійської Спілки письменників ("непролетарський
поет"); арешт сина (1935); постанова ЦК ВКП(б) - 1946 р.: виключення
з лав письменників; Міжнародна літературна премія (1964); 5 березня
1966 року - смерть
Шлях:
Визнання: 1921 1941-1945 1964
(але: розстріл чоловіка) (війна, Ташкент (премія, доктор літератури)
Цькування: 1924-1939 1946- 1963 1964-1966
(«Новорічна балада») (Постанова ЦК ВКП) (СРСР-?)
Революція 1917 р.: Не прийняла, але: «Не з тими я, хто кинув землю»
Збірки: «Вечір» (1912), «Вервиця»(1914), «Біла зграя» (1917), «Подорожник» (1921), «Біг часу» (1965), «Поема без героя» (1940-1965)
Теми:
1)Батьківщина («Мені був голос...»)
2) Вітчизняна війна («Клятва», «Мужність»)
3)Поет і поезія («Поет», «Коли б ви знали..»)
4)Кохання («Зжала руки», «Сіроокий король»)
Особливості:
- дисципліна вірша, ясність, стриманість;
- стислий виклад думок-почуттів;
- трагізм і щирість почуттів поетеси;
- пізнання світу через страждання, драматизм переживань;
- психологізм деталі, лаконізм, аскетичність форми, засобів
Поема «РЕКВІЄМ» (1935 – 1940)
Сюжет: арешт сина, слідство, суд, в’язниця нескінченне чекання матері під
тюремними мурами (разом з іншими матерями, дружинами, доньками)
Жанр: ліро-епічна поема з класичним розвитком сюжету (з прологом і епілогом)
Час дії: «страхітливі роки єжовщини», чорні зловісні «марусі», арешти, «в'язнів
полки»
«Географія»: один табірний архіпелаг = Ленінград + Москва + Волга + тихий Дон + сибірські рівнини + незвідані простори + нескінченна хуртовина + холодний Єнісей
Звуковий супровід: «Тиша і рідкі удари дзвона»(загрозлива тиша сповнена тихим
шепотом жертв - тут люди розмовляють тихим шепотом, тихесенько вимовляються останні слова прощання з життям). Тиша переривається невтішним виттям жінок-плакальниць
Персонажі: величезна кількість людей. Одні з них мужньо і гідно приймають
страждання, другі знаходяться на останній стадії відчаю, треті плекають надії на вищу справедливість, четверті - упокорені...
Теми: смерть + пам'ять
Назва: «Реквієм» = твір - плач про загибель людей, країни, основ буття
Ідея: високе життя людського духу, мужність, моральний опір
Проблеми: добро і зло, гуманізм і жорстокість, свобода і рабство, пам'ять і
манкуртизм
Висновок: На відміну від пушкінського «Пам’ятника», в якому символічне значення
має зовнішнє зображення пам’ятника для майбутніх поколінь, невмируща творчість, в Ахматової символічним є місце його розташування:»поставте ось тут, де я триста годин стояла – й замок не відкривсь ні один». Символом епохи стає в’язниця, надприродно велика та, за словами Ахматової, “осліпла». Ахматовське місто дуже не схоже на те, яке любив російський поет. Недосяжність пушкінських ідеалів в епоху «єжовщини» автор передає також підкресленою відмовою від розміщення пам’ятника-символу навколо місць, пов’язаних з ім’ям поета. Ахматовський пам’ятник - це не тільки пам’ятник епосі, але і поетесі, в душі якої продовжує жити безмежна любов до свого народу, Батьківщини,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Заняття №
Тема Творчий шлях поетів ВОЛОДИМИРА МАЯКОВСЬКОГО та БОРИСА ПАСТЕРНАКА
ВОЛОДИМИР МАЯКОВСЬКИЙ (1893- 1930)
Біографія: 19 липня 1893 року, село Багдаді (Грузія), батько - лісник; гімназія;
смерть батька (1906), переїзд до Москви; РСДРП (1908), арешти; з 1911 р.. - Московське художнє училище; військова повинність(кресляр) 1915); Петербург —Москва; революційна агітація («Вікна сатири РОСТА»), журнал «ЛІФ»; поїздки за кордон (з 1922 року); ознаки розчарування, цькування поета; 14 квітня 1930 року – самогубство
Революція: «Приймати чи не приймати -такого питання для мене не було. Моя
революція!». «Лівий марш» (1918)
Твори: вірші і поеми; п'єси «Клоп» (1928) і «Баня» (1929)
Новаторство:
- нова поетична мова
- поетичний експеримент
Своєрідність:
- підкреслена експресивність, загострена емоційність.
- підвищена метафоричність
- «розірваний» синтаксис = інверсія, порушення форм грамматичного підпорядкування слів, стиль телеграфних фраз
- неологізми, демократизація мови = вульгаризми, професіоналізми
- «драбинки» = «сходинки до майбутнього»
Дата добавления: 2015-01-07; просмотров: 119 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав |