Студопедия  
Главная страница | Контакты | Случайная страница

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатика
ИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханика
ОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторика
СоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансы
ХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника

ФІЛОСОФІЯ І РЕЛІГІЯ СЕРЕДНІХ ВІКІВ

Читайте также:
  1. Англійська філософія ХVІІ – ХVІІІ ст. Емпіризм.
  2. Види і характеристики степеневих середніх
  3. Види середніх величин і методи їх розрахунку.
  4. ГРИГОРІЙ САВИЧ СКОВОРОДА Життя Г. С. Сковороди. Філософія Г. С. Сковороди. Значіння Г. С. Сковороди.
  5. Етапи та види ресоціалізації чоловіків, які перебувають у пенітенціарних установах
  6. Етно-демографічна ситуація, мова, релігія й культура Грузії.
  7. Етнодемографічна ситуація, релігія й культура Вірменії.
  8. Заняття № 1. Релігія як суспільне явище. Ранні форми релігії.
  9. Збагачення сексуального життя чоловіків.
  10. Змістовий модуль 1. Філософія Стародавнього світу

1. Віра в Бога – не гіпотеза, а постулат.

2. Основні філософські характеристики середньовічного буття: символізм, канонічність, принцип несловесного вираження основних духовних змістів у формах культу, тощо.

3. Філософія середніх віків: перша модель ортодоксії (Блаженний Августин) – схоластика – друга модель ортодоксії (Фома Аквінський).

 

1 Робота над науковими поняттями і категоріями:

Для кращого засвоєння змісту визначеної теми необхідно з’ясувати певну кількість термінів: трансцендентність, теоцентризм, універсалії, теологія (богослов’я), схоластика, номіналізм, реалізм, дух, душа, креаціоналізм.

 

2 Робота над вузловими проблемами та ключовими питаннями теми:

Пояснити внутрішню логіку розвитку середньовічної філософії через проблему співвідношення віра – розум.

Розробити зміст суперечки про універсалії в контексті боротьби середньовічних варіантів ідеалізму (реалізм) та номіналізму (матеріалізм).

Пояснити основні принципи та постулати геоцентричної філософії Середніх віків. Дайте філософське тлумачення релігійного Бога.

Дати мовою філософії розуміння людини епохи Середніх віків.

 

3 Запропонувати студентам прочитати уривок з підручника: де мова йде просоціокультурну роль релігії, яку розглядає схоласт Фома Аквінський у роботі “Сумма теологии” / Антология мировой философии. – М., 1989. – Т. 1, Ч. 2. – С. 827-831.

А потім провести диспут з проблеми онтологічного доказу буття Бога, який обґрунтовує існування Бога, виходячи з поняття Бога як реальності, досконаліше якої неможливо помислити нічого. Філософське обґрунтування існування Бога полягає в наданні філософських аргументів на користь реальності буття.

 

4 Тести для перевірки знань:

1. Головним світоглядним принципом середньовіччя є: а) космоцентризм; б) антропоцентризм; в) політеїзм; г) теоцентризм; д) пантеїзм?

2. У Середні віка одержала розвиток: а) філософія; б) антична культура; в) схоластика; г) розквіт мистецтва; д) література?

3. Основою світогляду середньовічної людини була віра в: а) непорушний устрій космосу; б) бога; в) бога; г) людину, її сили та можливості?

4. Середньовічному суспільству відповідали така суспільно-економічна формація: а) первісно – суспільна; б) феодальна; в) рабовласницька; г) капіталістична?

 

5 Запитання для перевірки знань:

1. Якими є філософські витоки геоцентризму?

2. Які риси середньовічної філософії зберегли свою актуальність дотепер?

3. Розкрийте сучасне значення провідних ідей християнських віровчення та філософії.

4. У чому полягають причини та зміст радикальних змін у європейському світогляді при переході від античної епохи до європейського Середньовіччя?

 

6 Бліц – контрольна робота (студенти слухають запитання, а пишуть тільки відповіді):

1. Які риси характерні для середньовічного світогляду: а) традиціоналізм; б) антропологізм; в) креаціоналізм; г) визначення вічності світу та людського суспільства?

2. Що характерно для номіналізму: а) угода про єдиний зміст вживаних термінів; б) затвердження онтологічного зв’язку слів та речей; в) божественна концепція походження мови?

3. Хто заклав основи середньовічного світогляду: а) Платон; б) Аристотель; в) Фома Аквінський; г) Аврелій Августин; д) Данте Аліг’єрі?

4. Що таке креаціоналізм: а) віра у прогрес; б) віра у первісність і вічність матерії; в) віра у бога як творця усього існуючого; г) віра у завершення історії Страшним Судом?

 

 

Філософія І РЕЛІГІЯ ЕПОХИ Відродження

1 Робота над науковими поняттями і категоріями:

Для кращого засвоєння змісту визначеної теми необхідно з’ясувати певну кількість термінів: антропоцентризм, гілозоїзм, гуманізм, пантеїзм, секуляризація.

 

2 Робота над вузловими проблемами та ключовими питаннями теми: 1)антропоцентричні проблеми, 2) аксіологічні проблеми, 3) натурфілософські проблеми, 4) вчення про державотворення і 5) перші соціальні утопії.

 

3 Запропонувати студентам прочитати уривок з книги:

де мова йде пропроблему протиріч, яка є основною у творчості М.Кузанського: “Усі речі, завдяки причетності Єдиному суть те, що вони суть. Єдине ж, причетність чому є буття як усього, так і окремого, по-своєму сіяє у всіх речах. Тому у твоїх роздумах тобі треба шукати тотожність у множині або ж єдності – в інакшості” [Лосев А.Ф. Эстетика Возрождения, М., 1982. – С. 304].

Проблема для диспуту: У чому полягає діалектичний характер роздумів М.Кузанського про збіг усіх протилежностей, про співвідношення частини і цілого?

 

4 Тести для перевірки знань:

1. Центральним світоглядним принципом філософії Відродження є: а) теоцентризм; б) космоцентризм; в) антропоцентризм; г) політеїзм; д) гуманізм?

2. Хто з філософів Відродження зробив припущення, суть якого дуже близька до сучасного розуміння голографічної будови Всесвіту (у частці міститься ціле): а) Дж.Бруно; б) М.Кузанський; в) Т.Парацельс?

3. У вирішенні онтологічних проблем філософія Відродження орієнтувалася в основному на твори: а) Платона; б) Аристотеля; в) Аверроеса?

4. Ренесансна культура базувалася на: а) середньовічній спадщині; б) відродженні античної культури; в) природничо-науковому знанні; г) атеїзмі.

 

5 Запитання для перевірки знань:

1. Назвати основні періоди розвитку філософії епохи Відродження та дати їх обґрунтування.

2. Як вирішувалася в філософії Відродження проблема співвідношення кінцевого та безкінечного?

3. За якими параметрами відрізнялася натурфілософія Відродження від натурфілософії Античності?

4. Що нового в розвиток філософської думки внесли італійські гуманісти?

 

6 Бліц – контрольна робота (студенти слухають запитання, а пишуть тільки відповіді):

1. В Античності людина – це природна істота, у Середньовіччі вона – з одного боку, образ і подобає Бога, з іншого, творіння Бога, а в епоху Відродження – ким стає людина?

2. З ким із філософів Середньовіччя веде діалог Ф.Петрарка у філософському трактаті “Моя таємниця”?

3. Якому із своїх творінь тотожний Бог, за М.Кузанським?

4. З вченням якого філософа Відродження поєднав Дж.Бруно геліоцентричне вчення М.Коперника?

5. Із творчості якого філософа Відродження європейська філософія під матерією починає мислити не просто матеріал, а субстанцію?

6. Хто був авторами вчення про так звану “двоїсту істину”?

7. В творах яких філософів Відродження висвітлені перші ідеї утопічного соціалізму?

8. Хто з філософів Відродження заявив, що “політика – справа брудна”?

9. Що таке макіавеллізм?

10. Хто був автором концепції централізованої держави в епоху Відродження?

ВІТЧИЗНЯНА ФІЛОСОФІЯ І РЕЛІГІЯ

 

1 Робота над науковими поняттями та категоріями:

Для кращого засвоєння змісту визначної теми необхідно з’ясувати певну кількість термінів:

Душа – поняття, яке виражає історично змінні погляди на психіку і внутрішній світ людини.

Людина – проблема сутності людини є однією з основних проблем в історії філософської думки, існує багато визначень людини: суб’єкт суспільно-історичної діяльності та культури, вищий ступінь розвитку живого світу на землі.

Пантеїзм – філософське вчення, яке ототожнює бога і природу, у формі пантеїзму виглядали натуралістичні погляди, релігійно-містичні погляди, релігійно-містичні прагнення, що розчиняли природу у богові.

Субстанція (від. лат. - сутність) – матерія у суспільності усіх форм її руху, об’єктивна реальність як цілісна система.

Раціоналізм – філософська концепція, яка вважає розум основою пізнання та поведінки людей.

 

2 Робота над вузловими питаннями теми:

Проблема світу і людини в українській філософії в період 1Х-Х11 ст.

Проблема відображення національної самосвідомості українського народу.

Проблема моралі людини.

Матеріалістичні погляди на світ філософів вітчизняної філософії.

 

3 Запропонувати студентам прочитати уривок із підручника:

Булатов М.А. Философия: Учебн. пос. для студ. вузов. – К.: “Фіта”, 1994. – С. 120-121,

де Г.С.Сковорода пропонує свій суспільний ідеал “горней республики”. На основі даної проблеми провести диспут.

 

4 Тести для перевірки знань:

1. Яку політичну владу підтримував Прокопович в своєму вченні про державу: а) демократичну; б) “освіченого монарха” в) аристократичну; г) “філософа на троні”?

2. Про яку істину говорить Сковорода в наступному вислові “Істина, повноцінна тільки тоді, коли вона базується на розкритті духовної природи, “родинності”, здібності до того або до іншого роду діяльності, існує в моральній доскональності”: а) об’єктивну; б) абстрактну; в) суб’єктивну; г) відносну; д) абсолютну?

3. Які філософські напрямки відображені в наступному вислові І.Гізеля «Бог створив матерію та рух, з яких у подальшому виникають тілесні субстанції, тобто різні тілесні речі, що наділені богом природним для них способом існування»: а) матеріалістичні; б) деїстичні; в) дуалістичні; г) пантеїстичні?

 

5 Запитання для перевірки знань:

1. Як вирішується проблема людини в вітчизняній філософії?

2. Яке значення має християнство для формування світогляду вітчизняної філософії?

3. Яким чином вирішує проблему сутності людини філософ Л.Баранович

4. Як вирішують проблему пізнання філософи 16-17 ст.?

 

6 Бліц – контрольна робота (студенти слухають запитання, а пишуть тільки відповіді):

1. Становлення філософської думки в Україні.

2. Соціально-філософські погляди Г.С.Сковороди.

3. Матеріалістичні та соціально-політичні погляди мислителів в Києво-Могилянської академії (Й.Кононович-Горбацький, І.Гізель, Ф.Прокопович).




Дата добавления: 2014-12-19; просмотров: 57 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав




lektsii.net - Лекции.Нет - 2014-2024 год. (0.011 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав