Читайте также: |
|
Традиція — це передавання художнього досвіду від одного покоління письменників до іншого, його творче переломлення в історії культури. У світовому літературному процесі є традиції інтернаціональні, які виявляють себе в багатьох окремих національних літературах, виходять із творчих здобутків певних письменників, дістаючи навіть їхнє ім’я. У цьому зв’язку дослідники називають ім’я англійського поета Байрона, що дав початок традиції в поетичній творчості європейських ліриків XIX століття (Байрон — Словацький — Міцкевич — Віньї — Лєрмонтов — Шевченко). В українській літературі стійкою виявилася шевченківська традиція співчутливого зображення долі селян (Шевченко — Марко Вовчок — Нечуй-Левицький — Панас Мирний — Франко — Тесленко — Васильченко). «Художні традиції, — зазначав О. Бушмін, — які беруть початок у творчості окремих письменників, перебувають у постійній взаємодії, схрещуванні, у процесі оновлення і збагачення» [З, 118\. Пошуки спадкоємності нових традицій досить часто обмежуються родом літератури. У творчості
О. Гончара шукають перш за все відголоски М. Коцюбинського та Ю. Яновського, у драматургії О. Коломійця — Г. Квітки-Основ’яненка та І. Карпенка-Карого, в ліриці
Д. Павличка — Т. Шевченка та І. Франка. Безумовно, такі спадкоємні зв’язки між письменниками є, але існує набагато більше прикладів руху традицій на перехресті родових і жанрових форм, коли на прозаїка впливає поет, а на драматурга — прозаїк тощо.
Літературні традиції бувають різними за характером: одні існують недовго, інші, змінюючись, удосконалюючись, розвиваються протягом кількох століть. Традиції нерозривно пов’язані з новаторством.
Новаторство — це пошук нових шляхів у поступальному розвиткові літератури, що викликає значні зміни в літературних традиціях. Новаторство — відмова від старих традицій і створення нових. Воно під силу тільки талановитим письменникам, які глибоко відчувають вимоги доби, наперед прогнозують хід її розвитку, сміливо кидають виклик майбутньому. Новаторами були всі найвидатніші літератори світу: Гомер — у стародавній Греції, Руставелі — в Грузії, Нізамі — в Азербайджані, Данте — в Італії, Шекспір — в Англії, Ґете — в Німеччині, Шевченко — в Україні, їхній внесок у літературу полягає в тому, що вони зуміли нетрадиційно подивитися на довколишню дійсність, побачити в ній такі явища Та Конфлікти, які раніше не помічалися, відкрити таких героїв, яких до них ніхто не зображував. Новий зміст потягнув за собою появу й нових художніх форм. Чим помітнішою є постать художника слова, тим значущішим є його вплив на сучасників і наступні покоління художників. Яскравий приклад новаторства — творчість Т. Шевченка — основоположника нової української літератури. Увібравши в себе традиції української літет ратури попередніх епох, відштовхуючись від багатющої фольклорної спадщини, вирісши на основі визвольних сподівань покріпаченої України, Шевченко справив величезний вплив на еволюцію духовного розвитку свого народу, спрямованість національної культури в наступні десятиліття. І. Франко зазначав: «Він підноситься до критичного погляду на минуле й доходить висновку, що ідеал суспільних і моральних відносин не за нами, а перед нами. Він звертається до відтворення живої дійсності („Наймичка”, „Відьма”), надихається великим ідеалом слов’янського братання („Посланіє до Шафарика”) та емансипації від релігійної нетерпимості („Іван Гус”)» [12, ХІЛ, 85\. Віртуозно використовуючи можливості української мови, Шевченко створив поетичні шедеври, що навічно закарбувалися в пам’яті народній, відкрили можливості для подальшого поступу національної літератури. «Шевченківське слово, — писав Г. Клочек, — наділене здатністю щоразу оновлю ватись, наповнюватись новим змістом. Кожне покоління відкриватиме в творчості Шевченка щось нове. Тому його слово вічне» [5, 327\. Проте було б помилкою вважати, що рух досвіду, традиції в літературі має лише один напрямок — від великого митця до малого, ніби гірський потік, що падає з вершини вниз. «Масовий літературний рух, — зазначив О. Бушмін. — завжди є необхідною історичною передумовою для народження геніальних письменників» [З, 113]. Це нерідко не враховується, коли йдеться про Т. Шевченка. Його досить часто зображують як одиноку гірську вершину, поблизу якої немає інших височин. Блискуча історія української літератури XIX століття — це підсумки новаторських пошуків не лише Т. Шевченка, а й багатьох інших вітчизняних письменників (М. Костомарова, В. Забіли, М. Петренка, П. Куліша, О. Стороженка, А. Свидницького, С. Руданського, Л. Глібова, І. Манжури, М. Старицького,І. Карпенка-Карого, І. Франка та ін.).
Література XX століття суттєво оновила шляхи творчості, утвердила й збагатила попередньо досягнуті результати в контексті світового літературного процесу (П. Тичина, М. Хвильовий, М. Куліш, І. Багрйний, О. Довженко, О. Гончар, Б. Олійник, І. Драч, Л. Костенко та ін.).
О новаторстве Маяковского(Мирошникова)
В |
ладимир Маяковский — поэт-новатор. Это общепризнано. Одно из первых обобщающих выступлений о творчестве поэта принадлежит А. В. Луначарскому, которое так и называется: «Вл. Маяковский — новатор». В дальнейшем новаторство поэта становится предметом исследования языковедов и литературоведов, заглавия или подзаголовки работ которых непременно включают в себя слова «новатор». «новаторство*, «новаторский.Новаторство Маяковского проявляется на всех уровнях литературного произведения. Начнем с графики. В области записи стихотворного текста к моменту прихода в поэзию Маяковского существовали две традиции: старая, классическая, возникшая одновременно с появлением письменного литературного стиха, по которой каждый стих занимает отдельную строчку, и молодая, сложившаяся в начале XX века, когда стих, разбитый на части, записывается в несколько строчек столбиком. Молодой Маяковский записывает стихи и классически, и в столбик. В 1923 г. во время работы над поэмой «Про это» Маяковский открывает лесенку и в дальнейшем пользуется преимущественно этой формой записи, уточняя и совершенствуя ее*. Зачем нужна была Маяковскому новая графика? Ответ на этот вопрос содержится в статье Маяковского «Как делать стихи
Лесенка, считает Маяковский, заставляет читателя делать необходимые при произнесении стиха паузы. Лесенка — это своего рода партитура произносимого, звучащего стиха».
Новая графика оформляет новый стих. Метрический репертуар Маяковского широк. Ои включает в себя классические размеры и не- классические: дольник, тактоеик, акцентный стих, раешный и свободный стих.
В результате новаций Маяковского в области ритма, метра и рифмы, его стих приобретает свойства звучащего стиха. произносимого вслух, хранящегося в памяти.
Новые ритмы организуют новую лексику. Маяковсий резко расширяет поэтический словарь.Путей расширения два. Первый — введение в тексты слов, считавшихся непоэтическими; просторечных, грубых и даже слов ненормативной лексики. Второй путь расширения поэтического Словаря — неологизмы, -словоновшества». как называть ик футуристы. Неологизмы Маяковского многочисленны (исследователи насчитали я проитеедеиияк поэта 2840 тювообраэсвзтьих слсв’) и многообраЗны.
Новаторсгие образы Маяковского реализуются в новой системе жанров. Маяковский демократезирует жанры. Он вводит в литературу взятые прямо с улицы, с площади жанры рекламы, агитстихотворсиия. агитпоэмы; разрабатывает пришедшие в литературу из газеты — жанры стихотворною очерка, стихотворног о фельетона; внутренне. не ломая»жанрового костяка».
Нововведения Маяковского, возникшие в результате переплавки многих историко-культурных и литературных традиций, были взяты на вооружение другими художниками. Новаторство становится традицией. Традиции Маяковского продолжают и развивают такие крупные, непохожие друг на друга поэты, как И. Хикмет. П. Неруда, П, Элюар, Б. Пастернак, Н. Заболоцкий. М. Цветаева, И. Бродский. А. Вознесенский.
Ю. Н. Тынянов сказал о Маяковском: -Он хорошо чувствует подземные толчки истории, потому что он и сам когда-то был таким толчком»13. Творчество Маяковского, действительно, подземный ТОЛЧОК мощной силы, толчок, выплеснувший на поверхность литературы новое, необычайнейшее образование: жившую под спудом официальной культуры традицию народной смеховой культуры, переплавленную, слитую с десятками других, толчок, в результате которого неузнаваемо изменился литературный ландшафт.
Дата добавления: 2015-04-11; просмотров: 35 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав |