Студопедия  
Главная страница | Контакты | Случайная страница

АвтомобилиАстрономияБиологияГеографияДом и садДругие языкиДругоеИнформатика
ИсторияКультураЛитератураЛогикаМатематикаМедицинаМеталлургияМеханика
ОбразованиеОхрана трудаПедагогикаПолитикаПравоПсихологияРелигияРиторика
СоциологияСпортСтроительствоТехнологияТуризмФизикаФилософияФинансы
ХимияЧерчениеЭкологияЭкономикаЭлектроника

Словник

Читайте также:
  1. III. Словниково-логічні вправи
  2. Активного словника
  3. Збагачення словникового запасу учнів
  4. КОРОТКИЙ СЛОВНИК ТЕРМІНІВ
  5. Монографії, посібники, словники, довідники
  6. Словник
  7. СЛОВНИК ЕКОНОМІЧНИХ ТЕРМІНІВ
  8. Словник теми
  9. Словник теми

Абсолютна ідея - у філософській системі Гегеля кінцева ланка розвитку духу, що проходить через етапи сходження до абсолютного знання.

Абстрагування -розумовий прийом, завдяки якому відбувається виділення окремих ознак і властивостей конкретного предмета або явлення й уявне відволікання їх від безлічі інших ознак, властивостей цього предмета або явища.

Агностицизм - вчення про непізнаваність об'єктивного миру. Антропоцентризм - подання про те, що людина є центр Всесвіту.

Антагонізм- вищий ступінь протиставлення, що характеризується непримиренною боротьбою протилежностей.

Антиномія - протиріччя між положеннями, кожне з яких має певні підстави.

Апейрон -згідно Анаксимандру, нескінчені першоречі, з яких складаються всі речі.

Апорія - суперечливе положення, що характеризується

неможливістю вирішення проблеми.

Атман - вчення про те, що всі речі складаються із самостійних елементів (атомів) і все, що радиться, ґрунтується на їхньому переміщенні, з'єднанні й роз’єднанні.

Брахман - в індійській філософії - вічна, незмінна духовна сутність людини.

Несвідоме - психічне життя, що відбувається без участі свідомості.

Біосфера - земна оболонка, охоплена біологічним життям, що накладає на неї (оболонку) геологічну, фізичну й хімічну організованість.

Буття- філософська категорія, яка означає існування.

Віра - психічний стан, що характеризується прийняттям якого- небудь твердження за істину без обґрунтування.

Верифікація - підтвердження гіпотези (припущення), тобто доказ її істинності досвідченим або логічним шляхом.

Річ у собі - у філософії Канта - річ, що існує сама для себе, незалежно від того, що пізнає суб’єкт.

Можливість - те, що може стати дійсно; варіант розвитку будь-якого явища.

Волюнтаризм - принцип, відповідно до якого вирішальним мотивом діяльності суб'єкта є досягнення будь-якої довільної цінності (сваволя при виборі мети).

Час - форма буття, у якій виникає, стає, функціонує й руйнується все існуюче.

Всеєдність - єдність світу, у якому все існуюче у взаємодії й внутрішньому зв'язку утворять єдине ціле.

Сприйняття - почуттєвий образ, що виникає при впливі об’єкту на органи почуттів суб'єкта.

Герменевтика - філософський метод, що складається в розумінні текстів і інших феноменів культури в соціокультурному й історичному контекстах і їхній інтерпретації суб’єктом, що здійснює пізнання.

Гилозоізм - філософський погляд, відповідно до якого матерія є одушевленою.

Гіпотеза - припущення, що містить нове знання, вірогідність якого обґрунтована завдяки аналізу даних досвіду з обліком уже існуючих і відомих законів. Щоб одержати статус гіпотези, припущення повинне задовольняти наступним вимогам:

1) пояснювати отримані досвідченим шляхом факти;

2) таке пояснення не повинне містити протиріч;

3) з речення можна зробити висновки, що піддаються перевірці.

Держава - політичний інститут, що здійснює керування суспільством, що забезпечує порядок у суспільстві на основі охорони економічної, політичної й соціальної структури.

Гуманізм - погляд, що виходить із подань про людину як вищої цінності. Припускає фізичну, культурну, моральну й духовну досконалість людини в гармонії із природою.

Гносеологія - теорія пізнання. Вивчає природу пізнання, умови, форми, закономірності пізнавальної діяльності людини.

Цивільне суспільство - поняття, що характеризує частину суспільної сфери, у якій життєдіяльність протікає без втручання держави (наприклад, цивільний шлюб). Відносини в цій сфері носять характер вільного волепрояву й самореалізації й регулюються моральними установками, традиціями, звичаями і т.п.

Дао - у китайській філософії всеєдиний, незмінний, вічне, корінь усього, причина всіх змін.

Рух - спосіб буття, що виражає всяку зміну в результаті взаємодії.

Дедукція - метод пізнання, при якому логічне проходження спрямоване від загального до частки. Дає достовірне знання. Деїзм - філософське навчання, в основі якого лежить визнання того, що Бог створив світ, однак після цього рух світобудови відбувається без його участі.

Детермінізм - філософський вигляд про причинну обумовленість усього, що коїться у світі.

Діалектика - філософський метод, що розглядає в основі розвитку будь-якої речі, будь-якого явища внутрішні протиріччя. Протиріччям, у свою чергу, є єдність і боротьба протилежностей, протилежних сторін предмета.

Тривалість - тимчасова характеристика будь-якого явища; часовий інтервал, що характеризує утворення (народження), становлення (розвиток), зруйнування (смерть) будь-якої речі. Дуалізм - подання як рівноправних протилежних початків (дух і матерія, душа й тіло).

Дух - ідеальний початок як протилежне матеріальному початку.

Природне право - погляд, відповідно до якого право існує в природі й закладено в самій сутності людини.

Життя - те, що характеризує біологічну форму руху матерії; те, що відрізняє рослини, тварин і людину від іншого світу.

Омана - думка, що претендувала на істинність, що виявилася помилковою.

Закон - вагомий зв’язок між явищами, що характеризуються об'єктивністю, необхідністю й носять сталий характер.

Знак -матеріальний почуттєво сприйманий предмет, явище, дія, що виступає як представник іншого предмету, тобто заміщає його. Завдяки знакам відбувається передача, одержання, переробка й зберігання інформації.

Знання - результат пізнання реальності; зафіксований в

мові продукт; логічного осмислення досягнень всіх практичних і теоретичних форм освоєння світу людиною.

Значення - роль предмету, явища, дії в людській життєдіяльності; у логіці - зміст, пов'язаний з певним знаком (знаками).

Гра - вид діяльності, здійснюваної за певними правилами, ціль якої досягнення емоційного стану (радості від перемоги, задоволення від участі, азарту від суперництва й т.д.)

Ідеал - зразок досконалості, втілення цінностей.

Ідеалізм - напрямок у філософії, що визнає первинним початком ідеальне (Бог, абсолютна ідея, свідомість) стосовно матеріального.

Ідеальність - властивість пізнання, що складається з відсутності в нього матеріальних властивостей (вага, захід, об’єм, колір і т.д.).

Інтернет – всесвітня інформаційна мережа.

Ідеологія - система поглядів, подань, установок, ідей, що виражають у концентрованому вигляді соціальні інтереси суб’єкту (особистості, соціальної групи, суспільства).

Зміна - перехід предмету і явища в інший стан, що має кількісні і якісні відмінності в порівнянні з вихідними.

Вимір - емпіричний метод дослідження, що фіксує кількісні характеристики об’єктів і явищ за допомогою масштабу й певної процедури. Вона включає масштаб (одиницю виміру), алгоритм і прилади.

Індивідуальність - неповторність людини в сукупності фізичних і психологічних рис.

Індукція - метод пізнання, при якому логічне проходження спрямоване від часткового до загального. Дає правдоподібне імовірне знання.

Демократія -(у перекладі із грецької - влада народу) - форма державного устрою, при якій джерелом влади є народ.

Душа - сукупність психічних явищ, тісно пов'язаних з організмом.

Догматизм - напрямок думки, який виходить з непорушності й незмінності вихідних принципів якої-небудь теорії, світогляду, поглядів, установок.

Ілюзія (у перекладі з латинського - обман) - подання, у якому об’єктивна даність здобуває суб’єктивні риси й стає бажаною даністю.

Індетермінізм - вчення про те, що є явлення, у яких не існує причини, або така не може бути зазначена.

Індивідуалізм - світоглядна установка й відповідне їй поводження, що розглядає кожну людину як самоціль: віддає пріоритет особистому стосовно суспільного.

Інтуїція (від лат. погляд, вид) - розсуд сутності предмета і явища без посередніх ланок ланцюга логічних висновків.

Інформаційне суспільство - сучасний етап розвитку суспільства, що характеризується тим, що завдяки телекомунікативним засобам, мобільного зв'язку, Інтернету виробництва, передача, зберігання, переробка й використання інформації придбало всесвітній (глобальний), масовий характер.

Ірраціоналізм - навчання, визначаюче волю, інстинкт, інтуїцію, почуття, любов основою миру й джерелом пізнання.

Істина - адекватне, правильне відбиття предметів і явищ дійсності об'єктом пізнання.

Мистецтво - форма естетичного освоєння дійсності, що представляє художню творчість у різноманітних проявах (видах). Види мистецтва: архітектура, живопис, музика, мімічне мистецтво(пантоміма, танець), сценічне мистецтво (театр, естрада, цирк), література, скульптура, народні промисли (шиття, в'язання, гончарне ремесло) і.т.д.

Історія - тимчасова послідовність подій (хронологічний порядок) і їх соціальна, аксіологічна, політична, культурна й т.д. інтерпретація й оцінка.

Йога - індійська теорія й практика, спрямована на досягнення фізичного (хатха - йога) і духовного (раджа-йога) досконалості. Карма - у буддизмі, джайнізмі й індуїзмі закон воздання за діяння життя при перевтіленні після смерті людини в іншу істоту.

Картина миру - сукупність світоглядних знань про світ. Виділяють фізичну, біологічну, філософську, взагалі наукову картину миру.

Категоричний імператив - загальнозначуще моральне приписання на противагу максимі особистому принципу. Суть сформульованого Кантом імперативу моральності: надходь так, щоб правила твого поводження могли стати законом для всіх.

Категорія - найбільш загальне й універсальне філософське поняття.

Кількість - чисельна визначеність, величина, число.

Колектив - соціальна група, що характеризується певними ознаками (спільність цілей, інтересів, діяльності, наприклад, виробничий колективи т.д.).

Колективізм – вливання людини в колектив, що народжує відчуття злиття індивідів у єдину цілісність (соціальну, спортивну, виробничу й т.д.).

Комунікація - зв'язок, що припускає взаємодію суб'єктів у семіотичному просторі.

Конфлікт - зіткнення мотивів і спонукань у людини, інтересів і установок у суб’єктів на різному ґрунті (соціальної, економічної, політичної. релігійної й т.д.)

Конфуціанство - етико-філософське навчання, відповідно до якого відносини між людьми основуються на людинолюбстві й поваги того, хто стоїть на стражі правопорядку Неба. Кордоцентризм - центральна риса української філософії, що визначається в тому, що людина освоює світ і інших людей «серцем» - емоціями й почуттями.

Культура - вся сукупність проявів життєдіяльності людини, що виділяє його з навколишнього світу.

Лібералізм – напрямок загально - політичної думки, що бере за відправну крапку волю думки й переконань.

Лібідо - у психоаналізі З.Фрейда позначає несвідомі полові бажання й потяги.

Особистість- людина в безлічі його соціальних проявів (професійна діяльність, сім'я, спілкування, поводження).

Логіка - наука про правильне мислення, його структуру, формат, в законах і правилах.

Любов - духовне почуття людини, що складає в безумовному прийнятті й визнань самоцінності об’єкту любові (природи, людини, життя й т.д.).

Маніпуляція свідомісті - безліч технологій (інформаційного, психологічного плану й ін.) втручання у свідомість суб’єкту з метою його зміни в необхідну сторону.

Марксизм - суспільно-політичне й філософське навчання, що ставить метою революційне перетворення суспільства на комуністичних принципах.

Матеріалізм - філософський напрямок, що бере в якості першооснови буття, матерію, природу.

Матерія - філософська категорія, що позначає об’єктивну

реальність.

Метод - шлях, спосіб досягнення певної мети, безліч прийомів або операцій практичного або теоретичного освоєння реальності.

Мислення - активний процес творчого відбиття дійсності, що складає в структуруванні н формуванні змісту свідомості, спрямованому на рішенні практичних і теоретичних завдань.

Міф - культурно-історичний тип світогляду, що виник у родовому суспільстві. Рисами міфу є олюднення природи, наявність богів, їхнє спілкування з людиною, практична спрямованість на рішення життєвих завдань.

Моделювання - метод наукового пізнання, при якому

досліджується заступник об’єкту, що має з ним подібність

(аналогію) - модель. Результати дослідження переносяться

(екстраполюються) на об’єкт у згідності з теорією подоби.

Модель - заступник (аналог) об’єкту використовуваний як його

представник у виробництві, науковому дослідженні, мистецтві.

Монізм - розуміння буття як єдиного у своїй основі.

Мораль - духовна сфера, що включає етичні цінності.

Регулює людські відносини, уможливлюючи спільне життя людей.

Мудрість - синтез розуму, духовності й життєвого досвіду;

ключова цінність філософських міркувань.

Спостереження - емпіричний метод наукового пізнання,

Що виявляється у цілеспрямованому сприйнятті об’єкту

фіксуванні й інтерпретації результатів.

Народ - історична й культурна спільність людей.

Настрій - стан почуттів людини, що визначає його

світосприймання.

Наука - сфера людської діяльності, спрямованої на
добування й переробку знань про дійсність.
Необхідність - філософська категорія, що фіксує об’єктивну закономірність і причинну обумовленість явлення.

Нігілізм - позиція заперечення цінностей (соціальних, політичних, правових, моральних, етичних і т.д.)

Нирвана - в індійській філософії стан відчуженості, що досягається при житті завдяки відмові від земних страждань. У цьому стані перестає діяти закон карми.

Номіналізм - філософський погляд, відповідно до якого универсалії (загальні поняття) являють собою суб’єктивні форми мисли і є лише імена речей.

Ноосферна культура - особливий тип культури інформаційного суспільства; сукупність інформаційно-комунікативних засобів освоєння людиною навколишнього світу в соціальному, інтелектуальному, психологічному, художньому і т.д. аспектах.

Ноосфера - етап еволюції біосфери, коли розум стає вирішальним фактором розвитку.

Об'єкт - те, на що спрямовано діяльність суб’єкту.

Оптологія - вчення про буття; розділ філософського знання про першооснови буття.

Утворення – процес і результат формування людини на основі цілеспрямованої навчальної н виховної діяльності.

Суспільний договір - договір, що мовчазно уклали живучі в умовах монархії люди, по якому вони зобов'язалися гарантувати за допомогою загальної волі невід'ємні права на особисте життя й власність.

Суспільство - частина, що виділилася із природи, що представляє форму спільної життєдіяльності людей.

Об'єкт - те, на що спрямовано перетворювальна, пізнавальна й ін. діяльність суб’єкту.

Онтологія - філософське вчення про сущий, вивчаючі першооснови буття.

Парадигма - модель, прийнята як зразок постановки й рішення дослідницьких проблем.

Пантеїзм - навчання, що ототожнює Бога й мир.

Підсвідоме - шар свідомості, прикритий свідомістю й актуально не представленими в ньому.

Пізнання - процес освоєння світу суб'єктом на основі його відбиття в почуттєвих і раціональних образах з метою знаходження істини.

Позитивізм - напрямок у філософії,

Постмодернізм - соціокультурний і філософський проект другої половини XX століття.

Прагматизм - напрямок у філософії, що бере як основу й центральної категорії освоєння миру суб'єктом практику.

Практика - матеріальна цілеспрямована діяльність суб’єкту.

Прогрес - спрямоване змінення предметів і явищ, пов'язане з підвищенням рівня їхньої організації.

Освіта – загально - політичний рух XVIII століття, що ставить метою перетворення людини й суспільства шляхом поширення утворення і розвитку знань.

Простір – форма існування матерії, що характеризується довжиною і місцем розташування.

Психоаналіз - психологічна теорія й розроблений на її основі метод психотерапії, в основі якого лежить припущення про домінуючу роль несвідомих психічних процесів і мотивацій у житті людини.

Раціоналізм - філософський напрямок, що вважає розум основою поводження й пізнання людини.

Релятивізм (від панцира. - відносний) - методологічний принцип, що складається в перебільшенні (що доходить до абсолютизації), умовності й відносності в чому-небудь (пізнанні, моралі й т.д.).

Рефлексія (від панцира. - звертання назад) - діяльність самопознавального «Я», спрямована на осмислення й усвідомлення змісту й методів пізнання.

Римський клуб - міжнародна громадська організація, заснована в 1968 році, що ставить перед собою мету вивчити особливості розвитку людства в епоху науково-технічної революції.

Система (від гречок. - ціле, складене із частин) - певна безліч елементів, що перебувають у зв'язках один з одним і утворюючою цілісністю, єдність.. Свідомість - безліч відражаючих реальність почуттєвих і розумових образів, у своїй сукупності складове знання про світ і тим самим утворюючий вищий рівень психічної активності людини як соціальної істоти.

Воля - ключова цінність людського «Я», що складається в можливості надходити так, як хочеться, тобто у відповідності зі своїми потребами, інтересами, бажаннями й цілями.

Синергетика - теорія самоорганізації систем різної природи.

Софістика (від греч. - уміння хитро розумно вести дебати) - метод міркування і докази, заснований на свідомому використанні помилкових доводів і аргументів, видаваних за щирі. Супроводжується навмисним порушенням законів і правил логіки.

Структура - внутрішня форма, спосіб організації частин цілого.

Суб’єкт (від лат. той, що знаходиться в основі) - носій предметно-практичної діяльності; джерело направленої на об’єкт активності; цілісність, що існує на 3 рівнях: індивід, соціальна група, суспільство.

Субстанція (від панцира. - сутність) - першооснова, гранична підстава всього існуючого.

Щастя - цінність, що носить особистісний характер і відбиває стан повного задоволення.

Сутність - безліч істотних (що, виражають корінну природу) властивостей речі.

Схоластика (від гречок. - шкільний) - завершальний етап розвитку середньовічної філософії, що характеризується підпорядкуванням філософії теології.

Власність - персоніфікована приналежність виробленого в процесі виробництва продукту, предметів, знарядь, засобів виробництва; відношення приналежності, що дозволяє розпоряджатися предметом власності.

Теоцентризм - принцип, відповідно до якого центром світобудови є Бог.

Трансцендентний -той,що перебуває за межами почуттєвого досвіду й емпіричного пізнання.

Утопія - подання про ідеальний суспільний устрій.

Фаталізм (від панцира. - доля, доля) - світогляд, що розглядає все що відбувається як невідворотну реалізацію споконвічного приречення.

Феномен - явище, дане людині в досвіді почуттєвого пізнання.

Феноменологія - вчення про явище.

Форма - категорія, що позначає певну організацію частин і елементів предмета або явлення, представленого як деяка цілісність.

Філософія (у перекладі із греч. - любов до мудрості) - форма духовного освоєння світу в його цілісності, що прагне знайти загальне у всіх його формах і проявах.

Цінність - категорія, що фіксує значення (соціальне, особистісне, культурне й т.д.) предмета або явища в матеріальному й (або) ідеальному аспекті і сутнісному проявленні.

Цивілізація (від панцира. - громадянський, державний) - щабель суспільного розвитку, що характеризується станом комфорту і доступності різного образа благ, насамперед технічних.

Людина - вищий щабель розвитку живих організмів на Землі; істота, що належить до ссавців, що має родові ознаки: праця, свідомість (мислення), мовлення (спілкування).

Число - абстракція, що позначає кількісні характеристики предметів і явищ і відносин між ними.

Почуття - безпосереднє переживання стану Я (відчуженість, радість, сум, фрустрація й т.д.).

Екзистенціалізм - (від панцира. - існування) - напрямок у філософії, виділяюче в якості споконвічного й справжнього буття саме переживання.

Еклектика (від греч. - здатний вибирати) - метод міркування, що складає в хаотичному з'єднанні різнорідних елементів (поглядів, ідей і т.п).

Експеримент (від панцира. - досвід) - метод наукового дослідження. що складається у вивченні предмета або явлення в контрольованих і керованих умовах.

Емпіризм - напрямок у гносеології, що визнає почуттєвий досвід джерелом знання.

Естетика (від гречок. – той, що відчуває, почуттєвий) - вчення про прекрасне.

Етика (від гречок. - звичай, моральний характер) - вчення про мораль, моральність.

Мова - інформаційна знакова система, що служить засобом мислення і спілкування. За допомогою мови виконується пізнання, у мові об'єктивується свідомість і знання про світ. Мова є специфічно соціальним засобом зберігання, передачі й використання інформації.

 

Контрольні тести

Тема 1

1.1 Філософія визначається як:

А) мудрість;

Б)теорія пізнання;

В) вчення про цінності й змісти;

Г) наука про загальне.

1.2 Предметом філософії є: А)природа;

Б)людина;

В)суспільство;

Г) світ у його цілісності, універсальності й загальності.

1.3Укажіть поняття, яке можна віднести до філософської
категорії:

А) слово;

Б) система;

В) диференціал;

Г) елементарна частина.

1.4 Діалектика - це

А) вчення про загальний зв'язок і розвиток;

Б) теорія полеміки;

В) мистецтво суперечки;

Г) погляд на світ, який перебуває в статичному стані.

1.5 Метафізика - це:

А) методологія фізики;

Б) розділ фізики;

В) філософія;

Г) розділ філософії.

1.6.Сторонами світогляду є:

А) світовідчування, світосприйняття і світорозуміння;

Б) знання про природу, про людину й про суспільство;

В) відчуття, сприйняття, подання.

1.7.Цінності - це:

А) те, що має більшу вартість;

Б) життєві змісти;

В) ідеали;

Г) ювелірні вироби.

1.8. Світоглядна функція філософії складається у:

А) категоріальному аналізі світогляду;

Б) відповіді на питання, як улаштований світ;

В) відповіді на питання, хто така людина;

Г) пізнанні світу, людини і суспільства.

1.9. Методологічна функція філософії полягає в тому, що вона: А) виробляє стратегію й способи пізнання;

Б) створює наукову картину світу;

В) пояснює що являє собою суспільство;

Г) прогнозує тенденції розвитку природи, людини і суспільства.

1.10. Основою філософського світогляду є:

А) міфологія;

Б) релігія;

В) логіка;

Г) психологія.

1.11. Основою релігійного світогляду є:

А) віра;

Б) досвід;

В)сумнів;

Г) знання.

1.12.Основою наукового світогляду є: А)раціональність;

Б) математика;

В) здоровий глузд;

Г) упевненість у можливостях розуму.

1.13.Основне питання філософії - це питання

А) про відношення людини до світу;

Б) про відношення мислення до буття;

В) про пізнаванність світу;

Г) про те, що таке істина.

1.14.Ноосферология - це:
А)навчання біосфері;

Б) вчення про сферу розуму;

В) вчення про місце людини у світі;

Г) розділ астрономії, що вивчає рух планет.

1.15.Діалектика - це:

А)теорія переконання; Б) метод ведення дискусії;

В) вчення про загальний зв'язок і розвиток;

Г) теорія.

Тема 2

2.1. До ортодоксальної філософської школи Стародавньої Індії відноситься;

А) буддизм;

Б) веданта,

В) джайнізм;

Г) чарвака-локаята

2.2. V століття до нашої ери - період існування ста філософських шкіл в:

А) Давній Індії:

Б) Давнього Китаю

В) Давньої Греції;

Г) Давнього Єгипту.

2.3. Висловлення «В одну ріку не можна ввійти двічі» належить:

А) Сократу;

Б) Платону;

В) Гераклу;

Г)Демокриту.

2.4 Сформулював протиріччя руху:

А) Анаксимандр:

Б) Анаксимен;

В)Зенон;

Г) Фалес.

2.5.Творець логіки:
А) Піфагор;

Б) Платон,

В)Аристотель;

Г) Эпікур.

2.6.Поворот від натурфілософії до проблеми людини
здійснив:

А)Фалес;

Б)Сократ;

В)Протагор;

Г)Аристотель.

2.7. У середньовічній філософії номіналісти стверджували:

А) загальні поняття є іменами, які служать знаками речей;

Б) загальним поняттям відповідають об'єктивні

універсалії, відмінні від одиничних речей;

В) загальні поняття є чисто розумовими

конструкціями.

2.8 Емпіризм - напрямок у теорії пізнання, що висуває в якості достовірного пізнання за допомогою:

А) спостереження;

Б) експерименту;

В)досвіду;

Г)розуму.

2.9 Раціоналізм - напрямок в гносеології, що стверджує, що основою пізнання є:

А) розум;

Б) почуття;

В) розум і почуття

2.10 Навчання Декарта про субстанцію називається: А) монізм;

Б) дуалізм;

В) плюралізм.

2.11 Теорію суспільного договору розробив

А)Галилей;

Б) Вольтер;

В) Гоббс.

2.12.Ідея існування природних прав людини
належить:

А)Галилею;

Б)Локку;

В) Дідро.

2.13.Вчення про монади - неподільні духовні субстанції створив:

А) Ньютон;

Б) Лейбніц;

В) Демокрит.

2.14. Засновником емпіричного методу у філософії є:
А) Декарт;

Б) Бекон Ф.;

В) Спіноза.

2.15.Сумнів як принцип міркування застосовує:
А) Берклі;

Б)Декарт;

В) Юм.

 

2.16.Хто є представником географічного детермінізму:

А) Руссо;

Б) Монтеск'є;

В) Ламетри;

Г) Гольбах.

2.17.«Річ у собі» -поняття у філософії:
А) Аристотеля;

Б) Канта;

В) Шеллинга;

Г) Фихте.

2.18 Уважав, що основою світу є абсолютна ідея

А) Лейбниц;

Б) Кант;

В)Гегель;

Г) Фейєрбах.

2.19 Відкрив матеріалістичне розуміння історії

А) Ніцше;

Б) Маркс;

В) Фрейд;

Г) Вольтер.

2.20 З погляду позитивістської філософії

А) вчення про сутність явищ повинне бути відкинуте;

Б) філософія повинна використовувати ціннісний підхід;

В)Філософія повинна збирати й систематизувати факти громадського життя.

2.21 Прагматизм - навчання, представники якого вважають, що:

А) життя - це єдина реальність, що існує для людини;

Б) доцільна діяльність - визначальна властивість людської сутності;

В) людина представляє собою сукупність суспільних відносин.

2.22 Экзистенціоналізм - це філософія

А) спілкування;

Б)розуміння;

В)існування;

Г)любові

2.23 Основна риса російської філософії:

А)емпіризм;

Б) морально-релігійний характер;

В) прагматизм;

Г) позитивізм.

 

2.24 Філософія серця розкривається у поглядах

А) Драгоманова;

Б) Шпета;

В) Сковороди;

Г) Юркевича.

2.25 Світоглядна система, що представляє космічну й людську сторони об'єктивної реальності як єдине ціле (антропокосмізм), запропонована:

А) Бердяєвим;

Б) Вернадським;

В) Дильтеєм;

Г) Дарвіним.

 

 

Тема 3

 

3.1 Буття - це філософська категорія для визначення

А) усього існуючого;

Б) надчуттєвого світу;

В) світу ідеальних сутностей;

Г) існування людини.

3.2Поняття матерії визначає:

А) об’єктивну реальність;

Б) суб'єктивну реальність;

В) речовину;

Г) сукупність загальних для всіх речей властивостей.

3.3 Рух - це

А) переміщення тіл у просторі;

Б) обмін речовин;

В) багатообразність проявів діяльності людей;

Г) здатність матерії переходити з одного стану в

інший.

3.4Простір - це

А) форма буття, що характеризується довжиною й об’ємом;

Б) здатність людини мислити;

В) те, у чому перебуває все існуюче.

 

3.5Час - це

А) форма буття, що характеризується послідовністю й тривалістю;

Б) здатність людини мислити;

В) минуле, сьогодення й майбутнє;

 

Тема 4

4.1Феноменологічний інтервал розгляду свідомості

А) ситуація, коли свідомість вивчається «зсередини», а саме - усвідомленість об’єкту;

Б) опис емоційної сфери людини;

В) вивчення форм почуттєвого щабля пізнання.

4.2 Онтологічний інтервал розгляду свідомості - це

А) з'ясування фізіологічних передумов і матеріальних основ діяльності свідомості, як функції мозку;

Б) аргументація положення про загальну натхненність

матерії;

В) аналіз функціональної асиметрії півкуль мозку.

4.3 Гносеологічний інтервал розгляду свідомості - це

А) відповідь на питання, як співвідноситься свідомість із зовнішнім світом;

Б) вивчення форм раціонального щабля пізнання;

В) аналіз мови як системи знаків.

4.4 Праксиологічний інтервал розгляду свідомості представляє його як:

А) постійний перехід матеріального в ідеальне і ідеального в матеріальне;

Б) відбиття зовнішнього світу;

В) досягнення мети у процесі життєдіяльності.

4.5 Соціокультурний інтервал розгляду свідомості визначає його як:

А) усвідомлене буття;

Б) культуру людського спілкування;

В) сукупність соціальних норм.

4.6 Ідеальність свідомості означає:

А) відсутність в нього матеріальних властивостей;

Б) наявність у світогляді людини ідеалів;

В) результат діяльності мозку.

 

4.7 У структуру свідомості входять рівні:

А) свідомий, підсвідомий, несвідомий, надсвідомий;

Б) емоційний, почуттєвий, раціональний;

В) інтуїтивний і логічний.

 

Тема 5

5.1Об’єкт пізнання - це

А) речі, явища, процеси, на які спрямована

пізнавальна активність людей;

Б) знання про світ і людину, що дають науки;

В) природні й штучні мови, що використовуються у

процесі пізнання.

5.2 Суб'єкт пізнання - це

А) людина;

Б) науковий колектив;

В) суспільство;

Г) носій пізнавальної діяльності

5.3 Пізнання - це

А) взаємодія між суб’єктом і об’єктом, кінцева мета якого - досягнення істини;

Б) отримання, переробка й зберігання інформації;

В) рішення задач і проблем людиною і суспільством.

 

Тема 6

6.1Унікальність людського буття - це

А) індивідуальність і неповторність нашого «Я»;

Б) подібність окремих рис зовнішності і характеру;

В) розходження соціальних характеристик людей.

6.2Незавершеність людської сутності означає

А) незапрограмованість і відкритість;

Б) відсутність абсолютної досконалості;

В) незадоволеність результатами діяльності.

6.3 Воля людини - це

А) можливість робити вчинки відповідно до бажань;

Б)наявність альтернативних варіантів поводження;

В) відсутність соціальних обмежень;

Г) уседозволеність.

6.4Традиційна модель людини припускає, що

А) людина прив'язана до об’єктивного порядку світобудови;

Б) людина прокладає свій шлях у житті;

В) людина прагне до знаходження індивідуальної волі.

6.5 Екзистенціалістична модель людини виходить із того, що

А) існування передує сутності;

Б) сутність людини становить система суспільних відносин;

В) людина залежить від об’єктивних умов буття.

6.6 Марксистська модель людини бачить сутність людини

А) як соціальну якість;

Б) у реалізації ідеї революційної перебудови суспільства;

В) у встановленні демократичної форми правління.

 

Тема 7

7.1. Суспільство-це

А) система взаємовідносин між людьми, що виникають в

результаті їх спільної життєдіяльності;

Б) економічна спільність людей і держав;

В) буття соціальних груп у всіх сферах

життєдіяльності;

Г) організація людей на основі спільних інтересів і захоплень.

7.2 Культура - це

А) побудований людиною штучний світ;

Б) специфічно людський спосіб життєдіяльності;

В) речі, створені людиною для задоволення матеріальних потреб;

Г) твори мистецтва, створені людиною для задоволення духовних потреб.

7.3. Цивілізація - це

А)матеріальні блага, якими користується людина;

Б) певний щабель суспільного розвитку;

В) суспільство з високим рівнем розвитку техніки

7.4. Глобальні проблеми сучасності, це проблеми, що
виникли внаслідок:

А) всесвітньої економічної кризи;

Б) нераціонального ведення господарства;

В)масштабної виробничої діяльності людини в умовах науково-технічної революції.

7.5 Інформаційне суспільство характеризується

А) вільним обміном інформацією, що стає основним ресурсом розвитку;

Б) створенням єдиного економічного простору;

В) створенням єдиного освітнього простору.

 

 




Дата добавления: 2015-09-11; просмотров: 21 | Поможем написать вашу работу | Нарушение авторских прав

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Філософія і її роль у житті людини й суспільства.| Глава I. ВОИНСКИЕ ПЕРЕВОЗОЧНЫЕ ДОКУМЕНТЫ

lektsii.net - Лекции.Нет - 2014-2024 год. (0.089 сек.) Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав